ریسک پذیری چیست؟ چگونه ریسک پذیر شویم؟

ریسک پذیری (risk management) چیست؟
خانه » مقالات فراکوچ » بیزینس کوچینگ » ریسک پذیری چیست؟ چگونه ریسک پذیر شویم؟

ریسک پذیری (risk taking) یکی از مفاهیم کلیدی در زندگی و تصمیم‌گیری‌های ماست که تأثیر قابل توجهی در سیر زندگی و موفقیت‌های فردی و سازمانی دارد. این مفهوم ارتباط بین تصمیم‌گیری و نتیجه آن را به صورت بسیار دقیق‌تری به ما نشان می‌دهد. اگرچه این مفهوم ممکن است به نظر یک قاعده‌ی ریاضی ساده بنظر برسد که “خطر بیشتر، سود بیشتر” است، اما در عمل، ریسک پذیری یک هنر است که نیاز به توازن و درک عمیق از شرایط و پیشامدها دارد.

در پیوستن به این مفهوم جذاب، هر فرد و سازمان به سمت چالش هایی برای رشد خود می رود تا بفهمد که آیا آمادگی دارد به سمت جاده‌های ناشناخته و پرخطر اقدام کند و یا بر محافظه‌کاری و ثبات تمرکز داشته باشد. بنابراین، می‌توان گفت ریسک پذیری، یکی از عوامل کلیدی تعیین‌کننده‌ی مسیر موفقیت و دستیابی به اهداف است که به تازگی‌ها و با رونق‌های خاص خود، در ادراک انسان‌ها و جوامع نقش مهمی را ایفا می‌کند. حال اگر شما هم آدم ریسک پذیری هستید و می‌خواهید با ۰ تا ۱۰۰ آن آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید و تا انتها همراه فراکوچ باشید.

 

ریسک پذیری چیست؟

ریسک به معنای عمومی، خطر یا احتمال وقوع خسارت یا ضرر در مورد یک فرد، سازمان، یا یک فعالیت مشخص است. این مفهوم به تصمیم‌گیری‌ها و اقداماتی اطلاق می‌شود که با دارا بودن عدم قطعیت و امکان وقوع نتایج مختلف همراه هستند. در تعریف ساده از این مفهوم می توان گفت؛ ریسک، هر رویداد یا شرایط نامشخصی است که ممکن است برنامه ریزی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

هیچ تضمینی برای هیچ برنامه ای وجود ندارد. حتی ساده ترین فعالیت هم می تواند به مشکل غیر منتظره تبدیل شود. هر اتفاقی که ممکن است موجب تغییر نتیجه فعالیت شود، ما آن را یک خطر می نامیم. یک ریسک می تواند یک رویداد (مانند طوفان برف) یا یک شرایط (مانند در دسترس نبودن منابع) باشد. در هر صورت، این چیزیست که ممکن است اتفاق بیفتد یا نیفتد… اما اگر این اتفاق بیفتد، شما را مجبور می کند که شیوه کار خود را تغییر دهید.

به عنوان مثال …

اگر شما مستلزم باشید که در لبه یک صخره بایستید، این خطر وجود دارد که شما سقوط کنید. اگر باد بسیار شدید باشد یا زمین لغزنده و ناهموار باشد، احتمال سقوط بیشتر است.

 

تعریف ریسک

 

چرا ریسک پذیری مهم است؟

اما چرا ریسک پذیر نیستیم؟ یا چرا باید ریسک پذیر باشیم؟ آیا تاکنون در مورد اصل اینرسی چیزی شنیده‌اید؟ مردم اغلب این ایده را با استفاده از قانون نیوتن به این شکل توضیح می‌دهند: یک جسم در حال سکون تمایل دارد در حالت سکون بماند، در حالی که یک جسم در حال حرکت تمایل دارد در حرکت بماند.

وقتی صحبت از رفتار انسان به میان می‌آید، این اصل توضیح می‌دهد که چرا ماندن روی مبل و تماشای فقط یک قسمت دیگر آسان‌تر از انجام کار دیگری است و ریسک کردن کم‌تری را نسبت به شروع فعالیت دیگری در بر می‌گیرد.

با این حال، این قانون همچنین بر اهمیت ریسک پذیری تأکید می‌کند. وقتی ما حین انجام کاری (گاهی هیچ کاری نکردن) احساس راحتی می‌کنیم، چه در یک رابطه یا یک شغل، ماندن در آنجا آسان‌تر از یک کار دیگر است. مغز و بدن ما برای هموستاز (وضعیت پایداری نسبی) ساخته شده است؛ بنابراین زمانی که احساس راحتی می‌کنیم، هر چیزی که ما را از آن حالت دور می‌کند، به نظر یک خطر و ریسک است. در ریسک کردن و ریسک پذیری باید این را بدانید که فقط به این دلیل که ما با وضعیت فعلی خود راحت هستیم به این معنی نیست که پیشرفت خواهیم کرد.

برای شکوفایی، ما نیاز به احساس موفقیت و فرصت‌هایی برای رشد داریم. این بدان معنیست که باید مهارت ریسک پذیری را یاد بگیریم و از منطقه راحتی خود خارج شویم. همه ما می‌دانیم که موقعیت فعلی ممکن است “راحت” باشد، اما ممکن است زمینه مناسبی برای از بین رفتن ما و مهارت‌هایمان نیز شود. برگردیم به قانون نیوتن؛ قانون حرکت نیوتن با یک اخطار همراه است: اجسام تمایل دارند در وضعیت فعلی خود باقی بمانند، مگر اینکه یک نیروی خارجی بر روی آنها اثر بگذارند. برای افرادی که احساس می‌کنند گیر افتاده‌اند، ریسک پذیری و ریسک کردن مناسب می‌تواند تنها نیرویی باشد که برای حرکت دوباره به آن نیاز دارند و آن‌ها را به سوی پیشرفت چه در زندگی شخصی و چه کار سوق دهد.

فراموش نکنید ریسک پذیری وجه تمایز افراد عادی با افراد موفق است. افراد ریسک‌پذیر بیشتر از سایرین برای موفقیت و تحقق شرایط بهتر، تلاش می‌کنند. افراد موفق برای رسیدن به تکامل، رشد و موفقیت به دنبال چالش هستند چرا که چالش فرصتی برای عبور از آسایش فعلی است اما بدانید که آسایش از بین نمی رود، بلکه توسعه می یابد و همین امر نشان از قویتر شدن فرد دارد.

 

 اهمیت ریسک پذیری چیست؟

 

انواع ریسک پذیری

انواع ریسک پذیری عبارتند از:

  1. ریسک پذیری مالی: آمادگی برای پذیرش ریسک‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری‌ها، سهام، بازارهای مالی و تجارت.
  2. ریسک پذیری کارآفرینانه: تمایل به ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید و نوآوری‌ها با در نظر گرفتن خطرات و عدم قطعیت‌ها.
  3. ریسک پذیری تصمیم‌گیری: آمادگی برای گرفتن تصمیمات براساس اطلاعات ناقص و عدم قطعیت در نتایج آن‌ها.
  4. ریسک پذیری شغلی: تمایل به پذیرش مسئولیت‌های جدید و فرصت‌های شغلی مختلف با داشتن آمادگی برای روبرو شدن با چالش‌ها.
  5. ریسک پذیری اجتماعی: تمایل به برخورد با موقعیت‌های اجتماعی نوین و تغییرات اجتماعی با تحمل احتمالات و تغییرات زندگی.
  6. ریسک پذیری تکنولوژیک: تمایل به پذیرش تغییرات فناوری و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته.
  7. ریسک پذیری محصول: تمایل به ارائه محصولات یا خدمات جدید و نوآورانه به بازار.
  8. ریسک پذیری مدیریتی: تمایل به انجام تغییرات در مدیریت و ساختار سازمانی با ایجاد تحولات و اصلاحات.

در واقع، ریسک‌پذیری به طور کلی می‌تواند در تمام جوانب زندگی و کسب و کار وجود داشته باشد. هر فرد و سازمان می‌تواند در زمینه‌های مختلف، سطح و میزان مختلفی از ریسک‌پذیری را نشان دهد که این امر به تفاوت‌های فردی، فرهنگی و سازمانی برمی‌گردد.

 

انواع ریسک پذیری

 

درجات ریسک پذیری

درجات ریسک پذیری به طور کلی می‌توانند به شکل زیر باشند:

  1. ریسک پذیری بالا:
    افرادی که درجه بالایی از آمادگی برای پذیرش ریسک‌ها و تغییرات دارند. آن‌ها به دنبال فرصت‌ها و موقعیت‌های نوآورانه هستند و تمایل دارند به عنوان پیشروان در صنعت و بازار عمل کنند.

  2. ریسک پذیری متوسط:
    افرادی که در تصمیم‌گیری‌ها و روش‌های خود، متوازن بین پذیرش ریسک‌ها و احتیاط وارد می‌شوند. آن‌ها تصمیم‌هایی را با توجه به مزایا و معایب موجود می‌گیرند.
  3. ریسک پذیری پایین:
    افراد به دنبال حفظ ثبات و کاهش عدم قطعیت‌ها هستند و تمایلی به پذیرش ریسک‌های بزرگ ندارند. آن‌ها از راهکارهای محافظه‌کارانه استفاده می‌کنند و از مواجهه با تغییرات زیاد خودداری می‌کنند.

این درجات ریسک پذیری ممکن است در افراد و سازمان‌ها به تفاوت‌هایی وابسته باشند و ممکن است به مرور زمان تغییر کنند. همچنین، تصمیم‌گیری‌های مرتبط با ریسک‌پذیری معمولاً به وضعیت مالی، فرهنگ سازمانی، نقش وظیفه‌ای و هدف‌ها بستگی دارند.

 

درجات ریسک پذیری

 

فرایند مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در پروژه ها فرآیندی است که شامل ارزیابی ریسک و استراتژی کاهش خطرات احتمالی است. ارزیابی ریسک شامل شناسایی ریسک و ارزیابی تاثیرات آن است. شناسایی ریسک یک فرایند خلاق و منظم است.

شناسایی خطر

یک فرایند منظم تر شامل استفاده از چک لیست خطرات احتمالی و ارزیابی احتمال وقوع این رویدادها در پروژه است. برخی از شرکت ها و صنایع بر اساس تجربه پروژه های گذشته، چک لیست های خطر ایجاد می کنند. این چک لیست ها می تواند برای مدیر پروژه و تیم پروژه در شناسایی خطرات خاص موجود در چک لیست و گسترش تفکر تیم مفید باشد. تجربیات گذشته می توانند منابع ارزشمندی برای شناسایی خطرات احتمالی در برنامه ریزی باشند.

ارزیابی ریسک

پس از شناسایی خطرات احتمالی، باید هر ریسک را بر اساس احتمال وقوع یک رویداد خطر و ضرر احتمالی مرتبط با آن ارزیابی کنید. همه خطرات برابر نیستند. احتمال وقوع برخی از رویدادهای خطرناک بیشتر از سایر موارد است و هزینه ریسک می تواند بسیار متفاوت باشد. ارزیابی ریسک احتمال وقوع و شدت یا ضرر احتمالی گام بعدی در فرایند مدیریت ریسک است.

داشتن معیارهایی برای تعیین ریسک های با تأثیر زیاد می تواند تمرکز بر روی چند ریسک مهم را که نیاز به کاهش دارند، محدود کند. به عنوان مثال، فرض کنید ریسک های با تأثیر بالا خطراتی هستند که می توانند هزینه یک پروژه را به اندازه ۵ درصد از کل بودجه افزایش دهند. تنها تعداد کمی از رویدادهای خطر احتمالی ممکن است خطری تا این حد ایجاد کنند. اما به دلیل تاثیر گذاری بالا یک خطر احتمالی مهم هستند که تیم مدیریت پروژه هنگام تدوین برنامه کاهش یا مدیریت ریسک پروژه باید بر آنها تمرکز کند. ارزیابی ریسک در مورد درک این موضوع است که کدام خطرات بیشترین احتمال وقوع را دارند و می توانند بیشترین تأثیر منفی را بر فعالیت ما داشته باشند.

 

مدیریت ریسک

 

فواید و مزایا ریسک پذیری

همان‌طور که گفتیم، ریسک کردن می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در زندگی ما داشته باشد. در این بخش از مقاله قرار است تا شما را با فواید ریسک پذیری آشنا کنیم تا به مهم بودن این امر ایمان بیاورید.

۱) با ریسک کردن احساس موفقیت خواهید کرد.

شروع کردن ممکن است ترسناک باشد، اما ریسک کردن حتی اگر دقیقاً مطابق برنامه پیش نرود، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. به خاطر شجاعت و شهامت به کار گرفته شده در مهارت ریسک پذیری به خود افتخار خواهید کرد.

۲) مهارت ریسک پذیری عقاید قدیمی را پاک می‌کند.

یکی دیگر از فواید ریسک پذیری این است که سبب می‌شود تا با شهامت، عقاید قدیمی و گاها نادرست خود را دور بریزید و به چیزهای جدیدتر فکر کنید. گاهی اوقات، ما با باورها یا فرضیاتی در مورد خودمان و نحوه عملکرد جهان بزرگ می‌شویم که به ما کمک خاصی نمی‌کند. ما اغلب بزرگ می‌شویم، وارد حرفه خود می‌شویم و این فرضیات را زیر سؤال نمی‌بریم. ریسک کردن می‌تواند به شما کمک کند تا شواهدی را برای رد آن داستان‌های قدیمی که ممکن است دیگر برای شما مفید نباشند، ایجاد کنید. اگر حتی یک چیز را در زندگی خود تغییر ندهید، رها کردن آن افکار منفی می‌تواند به طرز شگفت‌انگیزی به زندگی شما کمک کند.

۳) ریسک پذیری اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.

از دیگر فواید ریسک پذیری می‌توان به افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد. با هر چالش و ریسک کردن جدید، به توانایی خود برای مدیریت شرایط بحرانی امیدوار می‌شوید. این شما را به فردی با اعتماد به نفس بیشتر، انعطاف‌پذیرتر و رهبری بهتر تبدیل می‌کند. افزایش اعتماد به نفس همچنین می‌تواند بر مهارت تصمیم گیری شما تأثیر مثبت داشته باشد.

۴) مهارت ریسک پذیری فرصت‌های جدید را خلق می‌کند.

یکی دیگر از فواید ریسک پذیری، نشان دادن موقعیت‌ها و فرصت‌های جدید به شما است. خارج شدن از منطقه امن شما می‌تواند به انواع فرصت‌های جدید منجر شود، چه از نظر حرفه‌ای و چه از نظر شخصی. همچنین ممکن است متوجه شوید که کسب‌ و کار خود را بهبود داده‌اید یا در صنعت خود به یک ابر قدرت تبدیل شده‌اید. همه این‌ها با ریسک کردن درست امکان‌پذیر است.

۵) ریسک پذیری باعث انعطاف پذیری می‌شود.

ریسک کردن همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه با پیامدها و شکست‌های نامطلوب کنار بیایید و در مواجهه با ناملایمات انعطاف‌پذیرتر شوید. می‌دانید که بدون توجه به آنچه اتفاق می‌افتد، می‌توانید پیشرفت کنید و در یافتن مسیرهای متعدد برای موفقیت، مهارت‌های بیشتری پیدا کنید.

۶) ریسک کردن بدون پشیمانی

از دیگر فواید ریسک پذیری می‌توان به مهارت ریسک پذیری بدون پشیمانی اشاره کرد. در نهایت، ریسک‌های محاسبه‌شده اغلب ارزش پذیرش را دارند، حتی اگر همیشه نتایج مثبتی به همراه نداشته باشند. بدون گرفتن آنها، ما هرگز نمی‌دانستیم که چه چیزی در انتظار ما است. افراد دارای مهارت ریسک پذیری نسبت به افرادی که در ناحیه امن خود می‌مانند، اغلب از زندگی خود راضی‌تر هستند. اگر می‌خواهید ریسک کنید اما تردید دارید و نمی‌توانید خطاهای آن را محاسبه کنید، میتوانید از کوچینگ استفاده کنید. کوچ مخصوصا به مدیران کمک می‌کند تا سیستمی نگاه کنند و تمامی جوانب را در نظر بگیرند و بدون پشیمانی ریسک کنند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

 

فواید ریسک پذیری

 

چگونه ریسک پذیر شویم؟

چگونه جرئت ریسک کردن را به دست آوریم؟ بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اعتماد به نفس کلید ریسک پذیری است، اما همیشه این‌ طور نیست. به احتمال زیاد ریسک نمی‌کنید زیرا فکر می‌کنید توانایی شکست خوردن را ندارید. این موضوع در واقع بیشتر در مورد اعتماد به نتیجه‌گیری پس از ریسک کردن است. شما می‌دانید که حتی اگر کارها به طور کامل انجام نشوند، شما منابعی برای مدیریت شکست دارید.

هر کس می تواند با تمرین وتلاش روحیه ریسک پذیری را در خود تقویت کند این مهارت در بسیاری از مراحل زندگی می‌تواند مفید واقع شود به صورتی که در بسیاری از مواقع تبدیل به سکوی پرتاب به سمت موفقیت نیز می‌شود. در ادامه به بررسی ۵ تکنیک برای بهبود ریسک پذیری خواهیم پرداخت:

 

  • هدف گذاری کنید.

تعیین هدف باعث ایجاد انگیزه و نیروی کافی می شود. باید یک هدف برای خود در نظر بگیرید لازم است که اهداف کاملاً شفاف باشد سپس آنها را به بخش های کوچکتری تقسیم کنید.
با داشتن هدف در طول مسیر و مشکلات آن به هدف خود فکر می‌کنید و همین امر سبب می شود تا بر ترس هایتان غلبه کنید، در صورتی که از قبل بدانید که راه شما در رسیدن به هدفتان چیست، شکست خود را می پذیرید و ریسک پذیری به شما کمک می کند تا از این مرحله عبور کنید. این جاست که شکست ها به پله های موفقیت تبدیل می شوند و شما از اینکه خطرهایی را پذیرفته اید، خشنود خواهید بود.

 

  • ترس را کنار بگذارید.

یکی از دلایل مهم کاهش ریسک پذیری، ترس است. برای رسیدن به موفقیت ترس را باید کنار گذاشت چرا که ترس یک مانع بزرگ برای پیشرفت است. تنها راه غلبه بر ترس، روبه‌رو شدن با آن است. چرا که ترس در اصل واقعیت ندارد. ترس زاییده ذهن شماست. اتفاقاتی که ذهن در درون خود مجسم می‌کند و اکثر آنها را به خودی خود واقعیت ندارند پس برای ریسک‌پذیر شدن نیز باید ترس را کنار بگذارید، تا استرس کاهش یابد و بتوانید وارد عمل شوید. اگر زندگی‌تان را با ترس‌ها و تعویق انداختن جلو ببرید هیچ‌وقت به اهداف خود نمی‌رسید و در آینده حسرت گذشته و فرصت‌های از دست رفته را خواهید خورد. پس برای پیشرفت در کارهای خود عذر و بهانه‌ای نیاورید و زمان را از دست ندهید. مقاله کمپین ترس را بخوانید تا با روش‌های غلبه بر ترس بیشتر آشنا شوید.

 

  • انگیزه خود را بالا ببرید.

با داشتن انگیزه و شوق می توان تمام ذهن خود را معطوف به هدف کرد که دیگر فرصتی به ما نمی‌دهد تا به موانع و ترس‌هایمان توجه کنیم. اگر در حالت عادی شروع به انجام دادن کاری کنید، ممکن است برایتان ترسناک باشد و تصور کنید نمی‌توانید آن را انجام دهید؛ اما گاهی اوقات هم آن کار را در زمانی که شور و اشتیاق و انگیزه ای برای انجام آن دارید می‌توانید راحت تر انجام دهید. از این رو برای انجام کاری که ریسک‌پذیری در آن اهمیت دارد انگیزه خود را بالا ببرید.

 

  • ذهنی خلاق داشته باشید.

برای انجام یک کار روشی متفاوت را جایگزین روشی معمول کنید . این نگرش را در خود تقویت کنید که برای انجام هر کاری آن را میتوان به روی متفاوت تر انجام داد . این کار باعث ایجاد اعتماد به نفس و به مراتب قدرت ریسک پذیری شما را افزایش خواهد داد.

 

  • جایگزین کردن افکار منفی با افکار مثبت

تفکر منفی باعث می‌شود افراد تمایلی به ریسک پذیری نداشته باشند. تفکر منفی باعث می‌شود افراد درک درستی از وضعیت خود نداشته باشند. عموما افکار منفی به چالش کشیده نمی‌شوند، احتمال نادرست بودن آن‌ها زیاد است. بنابراین اگر افکار منفی به سراغ شما آمد آن را به چالش بکشید تا از تاثیرات منفی آن جلوگیری کنید.

برای غلبه کردن بر افکار منفی با و جایگزین کردن آن با افکار مثبت ابتدا باید از افکار خود آگاهی داشته باشید. آگاهی از افکار فرآیندی است که به‌وسیله آن می‌توانید افکار خود را بررسی کنید و از چیزهایی که به ذهن شما می‌رسد آگاه باشید.

 

راه های افزایش ریسک پذیری

 

روش های مدیریت ریسک

وقتی در حال برنامه ریزی هستید، خطرات هنوز نامعلوم هستند یا به عبارتی هنوز رخ نداده اند. اما در نهایت، برخی از خطراتی که برای آنها برنامه ریزی می کنید اتفاق می افتند و آن زمان است که باید با آنها مقابله کنید. ۴ راه اساسی برای مدیریت ریسک وجود دارد:

  • اجتناب: بهترین کاری که می توانید با خطر انجام دهید اجتناب از آن است. اگر بتوانید از وقوع آن جلوگیری کنید، قطعاً به برنامه شما آسیب نمی رساند. ساده ترین راه برای جلوگیری از این خطر دور شدن از صخره است، که خب این مورد ممکن است در هر برنامه ای ممکن نباشد.
  • کاهش: اگر نمی توانید از خطر جلوگیری کنید، می توانید آن را کاهش دهید. این بدان معناست که اقدامی انجام دهید که باعث شود تا آنجا که ممکن است به برنامه شما آسیب کمتری وارد کند.
  • انتقال: یکی از راه های موثر برای مقابله با ریسک این است که به شخص دیگری پول بپردازید تا آن را به جای شما بپذیرد، یا به عبارتی شخص دیگری را مسئول انجام این کار کنید. متداول ترین روش برای این کار خرید بیمه است.
  • پذیرفتن: هنگامی که نمی توانید از یک خطر اجتناب کنید، ضرر آن راکاهش یا انتقال دهید، باید آن را بپذیرید. اما مشخصا زمانی که ریسک را می پذیرید، حداقل گزینه های جایگزین را بررسی کرده اید و می دانید در صورت وقوع آن چه اتفاقی می افتد. اگر نمی توانید از خطر جلوگیری کنید و هیچ کاری نمی توانید برای کاهش تأثیر آن انجام دهید، پذیرفتن ریسک تنها انتخاب شما است.

زمانی که ریسکی واقعاً روی فعالیت شما رخ دهد، دیگر برای انجام کاری در مورد آن دیر است. به همین دلیل است که شما باید از ابتدا برای خطرات برنامه ریزی کنید.

 

مدیریت ریسک

 

چگونه می‌توان فهمید چه زمانی مناسب ریسک کردن است؟

وقتی به سنجیدن خطرات فکر می‌کنیم، معمولاً یک ترازو قدیمی را تصور می‌کنیم که معایب و فواید ریسک پذیری را می‌سنجد. از آنجایی که در نظر می‌گیریم چه چیزی باید در هر دو طرف پیش بیاید، به بهترین یا بدترین سناریو فکر نمی‌کنیم. به این فکر می‌کنیم که با ریسک کردن چه کسی خواهیم شد. ما معمولاً به این فکر می‌کنیم که آیا مزایای ریسک کردن ارزشمند هستند یا خیر، و آیا ابزارهای لازم برای مقابله با شکست را داریم یا خیر.

بهترین ریسک‌هایی که می‌توان انجام داد، آنهایی هستند که شما را به ارزش‌ها و خواسته‌هایتان نزدیک‌تر می‌کنند. برای مثال، ممکن است با تغییر شغل، ریسک کنید. اما اگر نتیجه ریسک کردن استرس مالی کمتر، فرصت‌های بیشتر برای انجام کار، و تعادل بهتر میان کار و زندگی باشد، آنگاه قدمی ارزشمند است که بهتر است برداشته شود.

 

ترس را احساس کنید و به هر حال ریسک کنید

وقتی برای اولین بار شروع به یادگیری مهارت ریسک پذیری می‌کنید، ممکن است همه چیز ترسناک به نظر برسد. اما این اشکالی ندارد. مغز شما در حال تلاش برای حفظ امنیت شماست. باید به خود ثابت کنید که ریسک کردن نیازی به تهدید ندارد و حتی می‌تواند سرگرم کننده باشد.

امکانات بی‌پایانی در دنیا وجود دارد و بهترین راه برای اینکه بفهمید چه خطراتی برای شما مناسب است، هماهنگ کردن با شهود خود است. از تست کردن چیزهای جدید نترسید. حتی اگر چیزی طبق برنامه پیش نرود، شما از آن یاد خواهید گرفت و به عنوان یک شخص رشد خواهید کرد؛ این امر به شما کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید. با عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر چه در حال نقل مکان به یک شهر جدید یا راه اندازی یک کسب و کار جدید باشید، می‌دانید که می‌توانید از پس هر کاری برآیید.

 

تفاوت ریسک و عدم قطعیت

اگر چه بسیاری از موارد، ریسک و عدم قطعیت معادل یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند اما در واقع این دو مستقل از هم هستند و معنای متفاوتی دارند. ریسک وضعیتی است که در آن تصمیم گیرنده از احتمالات خبر دارد و می‌داند که در صورت بُرد چه چیزی به دست می‌آورد و در صورت باخت، چه چیزی از دست می‌دهد. عدم قطعیت، وضعیتی است که اطلاعات زیادی درباره آن در دسترس نیست و نمی‌توان احتمال داد چه اتفاقاتی ممکن است در اینده رخ دهد.

 

ترس از ریسک کردن

 

جمع‌بندی

داشتن مهارت ریسک پذیری در زندگی می‌تواند شما را به سمت موفقیت سوق دهد و شانس دستیابی به اهداف را به شدت افزایش دهد. اما در زیر هر خطری ترس از عدم قطعیت و شکست وجود دارد. ریسک کردن مستلزم دورشدن از منطقه راحتی یا آسایش و قدم گذاشتن به ناشناخته‌هاست است. مهارت ریسک پذیری شامل رویارویی با ترس و یک جهش ایمانی است که همه چیز به سمت بهتر شدن خواهد رفت.

 با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزش کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

2.9/5 - (7 امتیاز)

2 دیدگاه برای “ریسک پذیری چیست؟ چگونه ریسک پذیر شویم؟

    • ادمین فراکوچ گفته:

      سلام سمیه عزیز
      ریسک به احتمال وقوع یک حادثه ناخواسته یا وقوع یک خسارت مرتبط با یک اقدام یا تصمیمِ مشخص مربوط می‌شود. (ريسک به دلیل عدم قطعیت اتفاف میوفته)
      با بیان آمار و احتمال ریسک قابل بیان است، اما عدم قطعیت را نمی توان با ریاضیات نشان داد.
      تاحدودی ریسک قابل پیش بینیست اما عدم قطعیت را نمی توان پیش بینی کرد.
      و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.