چگونه بر ترس های خود غلبه کنیم؟

ترس چیست؟ چگونه با آن مقابله کنیم؟
خانه » مقالات فراکوچ » مهارت های کوچینگ » چگونه بر ترس های خود غلبه کنیم؟

ترس یکی از احساسات پایه‌ای انسانی است که همه ما با آن آشنایی داریم. این احساس می‌تواند از ترس از مواجهه با خطرات فیزیکی تا ترس از اتفاقات ناخواسته در زندگی روزمره متغیر باشد. در این دوره قصد داریم تا شما را با ترس هایتان آشنا کنیم، سپس راه غلبه بر ترس را به شما بیاموزیم. پس با فراکوچ همراه باشید تا اولین قدم تغییر کردن را برای شما آسان کنیم.

ترس چیست؟

ترس یک احساس نگرانی نسبت به وقوع یک خطر یا واقعه نامطلوب است. این احساس ممکن است از منشأ‌های مختلفی ناشی شود و در مواجهه با شرایط تا حدودی طبیعی و ضروری است.

 

انواع ترس کدام اند؟

در ابتدا باید بدانید که به طور کلی دو نوع ترس داریم:

  1. ترس های مادرزادی و طبیعی 
  2. ترس های مفید و سازنده !!

ترس‌های مادرزادی اکثرا از دوران کودکی همراه فرد هستند. این افراد هنگام مواجهه با اجسام خاصی یا قرار گرفتن در موقعیت های مکانی خاصی احساس ترس میکنند. نتایج این ترس ها هم گریه‌های طولانی یا مداوم بی اشتهایی و اختلال در خواب، تیک‌های عصبی، وسواس، لجبازی، بهانه گیری، دل درد‌های بی مورد، سردرد و لرزش دست و پا و … هستند.

اما دسته دوم ترس های مفید و سازنده هستند!! ترس از شروع یک کار جدید، صحبت با صاحبین کسب و کارهای بزرگ، ترک دخانیات یا آغاز تغییر در رفتار، از ترس های خوب و سازنده هستند. چرا که میتوانند زمینه ساز یک تغییر بزرگ باشند. هر چه اینگونه ترس ها بزرگ تر باشند، میزان تغییر و تحول در فرد بیشتر خواهد بود. چرا که قرار است اتفاق بزرگ تری رخ دهد! اما فراموش نکنید که تمام این پیروزی ها زمانی اتفاق می افتند که شما بر ترستان غلبه کنید…

 

اما چگونه بر ترس های سازنده خود غلبه کنیم و موفق شویم؟

سخت ترین مرحله از انجام هر کار مهمی، اولین مرحله یعنی شروع آن است. وقتی انجام یک کار مهم را واقعاً آغاز میکنید، به طور طبیعی انگیزه پیدا میکنید تا آن را ادامه دهید. قسمتی از ذهن شما همیشه عاشق این است که سرگرم کارهاي مهمی باشد که واقعاً میتوانند در زندگی شما تحول ایجاد کنند. وظیفه شما این است که این قسمت از ذهن خود را دائماً تغذیه کنید. حتی فکر کردن به شروع و انجام یک کار کلیدي انگیزه شما را بالا میبرد و کمک میکند تا بر تنبلی و ترس خود غلبه کنید.

غلبه بر ترس
غلبه بر ترس

افراد مشهوری که با غلبه بر ترس زیبایی آفریدند

برایان تریسی نویسنده بزرگ در کتاب معروف خود(قورباغه را قورت بده) میگوید:

برای غلبه بر ترس آنچه که باید انجام دهیم را ترس به ما می‌گوید!

«آیا حس می‌کنید ترس شما را فلج کرده است؟ این نشانه خوبی است. ترس بد نیست و مانند اعتماد به ‌نفس یک شاخص است. ترس به ما می‌گوید که چه‌کاری باید انجام دهیم.

قانون کلی ما را به خاطر بسپارید:

هرچه از کار یا تماس تلفنی ترس بیشتری داشته باشیم، اطمینان بیشتری خواهیم داشت که مجبور به انجام آن هستیم. گاهی مقاومت در قالب ترس تجربه می‌شود. درجه ترس برابر است با میزان مقاومت هر فرد؛ بنابراین، هرچقدر ترس بیشتری نسبت به یک فعالیت خاص داشته باشیم، می‌توان اطمینان بیشتری داشت که آن فعالیت برای ما و رشد روح ما مهم میباشد.»

 

افراد مشهوری که با غلبه بر ترس زیبایی آفریدند

استیون پرسفیلد، اثر نبرد هنرمند.

در ابتدای انجام هر کار، شروع مهم‌تر از موفقیت در آن است.

فقط با شروع است که فرصت رشد را به خود نشان می‌دهیم.

با قدم‌های کوچک شروع کنید.

افراد مشهوری که با غلبه بر ترس زیبایی آفریدند

ست گادین (Seth Godin)

«کاری که لازم است انجام دهیم این است که با خود بگوییم: “کوچک‌ترین، ناچیزترین کاری که می‌توانم در آن تسلط پیدا کنم چیست؟ وحشت‌برانگیزترین کاری که می‌توانم در مقابل کمترین افراد انجام دهم و می‌تواند به من یاد دهد چگونه با ترس برقصم کدام است؟”

به‌محض اقدام و کسب مهارت در آن، تازه می‌فهمیم که این کار آن‌چنان هم دشوار و کشنده نبوده است. بلکه ازنظر فکری آن را درک نکرده‌ایم. ما چیزی را زندگی کرده‌ایم که مهلک نبوده است. این یک ایده بسیار کلیدی میباشد؛ چراکه بعدازاین مرحله می‌توانید به میزان و حجم کار بیفزایید.»

 

مقاومت ذهنی یک مهارت است و مانند هر مهارتی می‌تواند پیشرفت کند.

یادگیری چگونگی غلبه بر ترس درست مانند ایجاد یک عادت جدید است.

از کم شروع کنید و به‌آرامی آن را افزایش دهید.

پیش به‌سوی غرش ترس

«هنگامی‌که به انجام کاری فکر می‌کنید و ترس را در خود می‌بینید، درواقع احساس می‌کنید این شیر قوی‌ هیکل در خط پایان منتظر شماست. غرش می‌کند و وحشی است و قصد دارد شما را تکه و پاره کند. به‌هرحال فقط باید به سمت آن شیر رفت. به سمت غرش بشتاب.»

وظیفه شما نیست که به خودتان بگویید نه. وظیفه شما این نیست که خودتان را رد کنید یا خودتان را درجه‌بندی کنید یا در مورد ارزش یا شایستگی ایده‌های خود بحث کنید. کار شما خلق است. کار شما اشتراک‌گذاری است. وظیفه شما غلبه بر ترس و دویدن در مسابقه زندگی است.

بله، اگر چیزی را بسازید، مردم ممکن است در مورد آن قضاوت کنند یا از آن متنفر باشند؛ اما اگر چیزهایی را که در درون خود دارید ایجاد نکنید و به اشتراک نگذارید، مرتکب گناه بدتر رد کردن خود خواهید شد. می‌توانید برای خلق یک چیز مورد قضاوت قرار بگیرید یا به خاطر دفن عظمت درونی خود، نادیده گرفته شوید.

افراد مشهوری که با غلبه بر ترس زیبایی آفریدند

تینا اسماکر (Tina Essmaker)

افراد مشهوری که با غلبه بر ترس زیبایی آفریدند

هیو لوری (Hugh Laurie)

همین حالا مثل هر وقت دیگر زمان انجام آن است.

«ترس، یک چیز وحشتناک است. من فکر می‌کنم، در زندگی باید صبر کرد تا آماده شد. اکنون این احساس را دارم که درواقع هیچ‌کس برای انجام کاری آماده نیست. تقریباً چیزی به‌عنوان آمادگی وجود ندارد.

فقط اکنون وجود دارد. احتمال این وجود دارد که همین‌الان این کار را انجام دهید. جدی می‌گویم انگار که می‌خواهم بانجی جامپینگ یا چیزهای دیگری را شروع کنم. من نیستم. من یک فرد خطرناک دیوانه نیستم؛ اما من فکر می‌کنم که، به‌طورکلی، اکنون زمان خوبی برای انجام است مثل هر زمان دیگر در آینده است.»

هرگز نمی‌فهمید که زمان مناسب چه زمانی خواهد بود. منتظر نمانید تا شخصی اجازه شروع کار را به شما بدهد.

هیچ‌کس قرار نیست شما را هل دهد، شما را کاندیدا کند، شما را منصوب کند، یا شما را انتخاب کند و بگوید:

«اکنون زمان شروع است

به خودتان اجازه دهید. افراد موفق قبل از اینکه احساس آمادگی کنند شروع می‌کنند.

تاب‌آوری هنرمندان

برای آن دسته از انسان‌هایی كه دوستشان دارم، رنج، تباهی، بیماری، بدرفتاری، حقارت می‌خواهم. در این مسیر آرزو می‌کنم كه آن‌ها با تحقیر عمیق خود، شکنجه‌ای مثل عدم اعتمادبه‌نفس و بدبختی افراد مغلوب آشنا نشوند. من هیچ ترحمی نسبت به آن‌ها ندارم، بلکه برای آن‌ها تنها چیزی را آرزو می‌کنم که بتوانند امروز محقق کنند؛ چه ارزش داشته باشد و چه نداشته باشد. آن چیزی باشد که تحملش را داشته باشند. 

 

افراد مشهوری که با غلبه بر ترس زیبایی آفریدند

فردریش نیچه «اراده معطوف به قدرت»

نتیجه‌گیری

ترس یک احساس طبیعی است که همه ما تجربه می‌کنیم، اما مهم است که بیاموزیم چگونه با آن برخورد و بر آن غلبه کنیم. با شناخت ریشه‌ها و استفاده از راههای موثر مدیریت ترس، می‌توانیم زندگی خود را آرام و موفق‌تر کنیم. با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزش کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “چگونه بر ترس های خود غلبه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.