اعتماد به نفس چیست؟

افزایش اعتماد به نفس به روش کوچینگ

اعتماد به نفس (Self Confidence) یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی در زندگی انسان است. این مفهوم به این معنا است که فرد به خود و قابلیت‌های خود اعتماد داشته و احساس اطمینان و راحتی در مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های مختلف داشته باشد. اعتماد به نفس بر توانایی شخص در ارزیابی خود، تصمیم‌گیری‌های درست و موفقیت در زندگی تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به بررسی عناصر مختلف اعتماد به نفس، راه‌های تقویت  و اهمیت آن در زندگی روزمره می‌پردازیم.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس (Self Confidence) به معنای اعتقاد به توانایی‌ها، استعدادهای خود و احساس اطمینان در مواجهه با چالش‌ها و موقعیت‌های مختلف است.

  • اعتماد به نفس انرژی شماست ….
  • اعتماد به نفس قدرت شماست ….
  • اعتماد به نفس نیروی محرکه شماست …
  • اعتماد به نفس منبع موفقیت شماست ….
  • اعتماد به نفس منبع خوشبختی شماست …
  • اعتماد به نفس چیزی است که شما به خودتان اعتقاد دارید …
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید کاری انجام دهید ….
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید به هدف خود برسید …
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید به چیزی امیدوار باشید …
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید هر چیزی را انجام بدهید …
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید چیزی را طرح ریزی کنید …
  • بدون اعتماد به نفس شما هیچ کاری نمی توانید انجام دهید …
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید تصمیم بگیرید …
  • بدون اعتماد به نفس شما نمی توانید به آرزوهای خود برسید …
  • بدون اعتماد به نفس هیچ چیز در این دنیا امکان پذیر نیست.

 

“دنیل گلمن” تعریف اعتماد به نفس را به صورت زیر مطرح کرده است:
یک ویژگی انسان در زمینه ی شناخت او از خود، که نشانه وجود آن این است که خود را ارزشمند و توانمند می داند.

 

اضلاع مثلث اعتماد به نفس چیست؟

در واقع می توان گفت اعتماد به نفس تقابلی است از این سه ضلع مثلث که شامل: باور، رفتار و احساسات می شود. باورهای مثبت و پیشبرنده، نقطه شروعی برای اعتماد به نفس است. هر یک از این اجزا، مانند اضلاع یک مثلث بر یکدیگر تأثیر گذارند. هرگونه باور و تفکر مثبت، رفتارهای مثبت و سازنده‌ای را به همراه دارد که این رفتارها، احساسات مثبتی در شخص به وجود می‌آورند. این احساسات مثبت، باورهای اولیه را تقویت کرده و باعث می‌شوند که باورها و ارزش‌های مثبت‌تری در شخص تقویت شوند. این باورها، رفتارهای قوی‌تر، پایدارتر و گسترده‌تری را ایجاد می‌کنند که به نوبه خود باعث ایجاد احساسات خوب و شادی در شخص می‌شوند.

 

معیارهای اعتماد به نفس کدام اند؟

چارچوب سازمان سنجش شخصی (PEI) که توسط Shrauger در سال ۱۹۹۵ تهیه شده است، میزان اعتماد به نفس را در ابعاد مختلف شامل موارد زیر مشخص کرده است:

  • صحبت کردن در فضاهای عمومی
  • عملکرد تحصیلی
  • ظاهر فیزیکی
  • روابط عاشقانه
  • تعاملات اجتماعی
  • توانایی های ورزشی 
  • اعتماد به نفس عمومی

تعریف اعتماد به نفس چیست؟

افزایش اعتماد به نفس به روش کوچینگ

موفقیت بیشتر و بزرگتر

بدون شک همه انسان ها دوست دارند جزو افراد موفق باشند. چرا که کیفیت زندگی افراد موفق بسیار بالاتر از عموم انسان هاست. اکثر افراد چنین توانایی و قابلیت ها را به صورت بالقوه دارند اما فقط عده کمی موفق اند. دلیلش این نیست که این افراد جامعه چنین توانایی را ندارند بلکه به خاطر این است که آن‌ها نسبت به توانایی های خود باور ندارند. به همین خاطر جرئت تعیین اهداف ارزشمند و بزرگ را ندارند و طبیعی است در این رابطه، کاری هم انجام نمی دهند و وقتی که اقدامی نباشد، اتفاقی هم نخواهد افتاد.

افزایش شجاعت و شهامت

اگر فقط یک مانع بین افراد و زندگی رویایی شان وجود داشته باشد، ترس است، ترس هم به این دلیل به وجود می آید؛ چون انسان ها به طور طبیعی از چیزهای ناشناخته مخصوصا اگر خارج از کنترل آنها باشد می ترسند و هر چیزی که باعث شود از منطقه امن عادت های خود خارج شوند، آنها را به وحشت می اندازد. وقتی ما به توانایی خود ایمان داشته باشیم، شجاعت و شهامت ما افزایش پیدا می کند، جرئت و جسارت خارج شدن از منطقه امن عادت هایمان را پیدا می کنیم، ما به خودمان و توانایی هایمان اطمینان و ایمان داریم و می دانیم هر اتفاقی هم که بیفتد از پس آن بر خواهیم آمد.

زیستن با ارزش‌ها

وقتی با ارزش‌ها زندگی کنیم، دیگر نگران این نیستیم که به اهدافمان برسیم یا نه! زیرا اعتماد به نفس بالا و زندگی با ارزش‌ها، حتی در صورت نرسیدن به اهداف هم سطحی از رضایت و خشنودی به شما هدیه می دهد که در لحظه لحظه زندگی، نگرانی و استرس‌های شدید را تجربه نخواهید کرد. خودباوری به شما راه دسترسی به اهداف را نشان خواهد داد.

با داشتن ایمان به خود، در زندگی دیگر نگران نرسیدن به اهداف خود نیستیم، وقتی با ارزش ها زندگی می کنیم در صورت نرسیدن به اهداف هم از خود رضایت کافی را داریم. دیگر در زندگی بدون داشتن نگرانی و استرس خودِ اعتماد به نفس دسترسی به اهداف را نشان خواهد داد.

علاوه بر این، داشتن اعتماد به نفس، به شما این امکان را می دهد که بهتر شوید و رشد بیشتری داشته باشید، احساس بهتری نسبت به خود و توانایی خود خواهید داشت. این موضوع به نوبه خود، اشتیاق و علاقه شما را نسبت به آنچه انجام می دهید، افزایش می دهد که این موضوع درنهایت باعث می شود به توانایی های خود بیشتر اعتماد کنید.

کوچینگ فردی فضای امنی ایجاد می کند تا افراد بتوانند در مورد توانایی ها و استعدادهای خود آگاهی به دست آورند. اکثر افرادی که خود را باور ندارند به توانایی هایی که دارند آگاه نیستند و یا به  طور کلی به توانایی های خود ایمان ندارند. کوچینگ فردی این امکان را برای افراد به وجود می آورد تا ویژگی ها و مهارت های خود را کشف کنند و به ارزشمندی خود پی ببرند. کوچینگ فردی باعث می شود افراد نقاط قوت و ضعف خود را سریع تر تشخیص دهند و راهکارهایی را برای تقویت آن ارائه دهند.

 

💥 فرصت استثنائی 💥

برای یادگیری دوره رایگان آموزش کوچینگ

فراکوچ و دریافت مدرک CCE همین حالا اقدام نمایید.

 

دوره رایگان آموزش کوچینگ
دوره رایگان آموزش بیزینس کوچینگ

 

عوامل مؤثر بر اعتماد به نفس کدام اند؟

عوامل زیادی می‌توانند بر اعتماد به نفس افراد تأثیر بگذارند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  1. تجربه‌های گذشته:
    تجربه‌های گذشته نقش مهمی در اعتماد به نفس افراد دارند.

    تجربه‌های موفقیت ما در یک حوزه خاص، به ما اعتماد به نفس می‌دهد که در آن حوزه توانایی و استعداد لازم را داریم. به عنوان مثال، اگر در یک ورزش خاص به دستاوردهای بزرگی رسیده باشیم، به خودمان اثبات می‌کنیم که ما در این ورزش توانایی داریم و می‌توانیم به موفقیت‌های بیشتری دست یابیم. این تجربه‌های مثبت باعث افزایش اعتماد به نفس ما می‌شود.

    از طرفی، تجربه‌هایی که شامل شکست‌ها و ناکامی‌ها بوده باشند نیز در اعتماد به نفس مؤثر هستند. بدانید که شکست‌ها و ناکامی‌ها بخشی از زندگی هستند و همه ما با آن‌ها مواجه می‌شویم. اما زمانی که ما این تجربه‌ها را به درستی درک کنیم و از آن‌ها یاد بگیریم، می‌توانیم در آینده بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری به موفقیت‌ها دست یابیم.

     

  2. پشتیبانی اجتماعی:

    پشتیبانی اجتماعی نقش بسیار مهمی در اعتماد به نفس افراد دارد. همه ما به عنوان انسان‌ به ارتباط با دیگران نیازمندیم و از پذیرش و تحسین دیگران برای افزایش اعتماد به نفسمان استفاده می‌کنیم.

    وقتی که ما از سوی خانواده، دوستان و افراد مهم در زندگیمان حمایت می‌شویم و احساس می‌کنیم که ما مورد قبول و تحسین آن‌ها هستیم، اعتماد به نفسمان تقویت می‌شود. وقتی که دیگران به ما اعتماد داشته باشند و به توانایی‌ها و استعدادهایمان اعتقاد داشته باشند، ما نیز به خودمان اعتماد بیشتری خواهیم داشت.

    پشتیبانی اجتماعی همچنین به ما اطمینان می‌دهد که ما تنها نیستیم و در مواجهه با چالش‌ها و مشکلات می‌توانیم به دیگران روی آوریم. این ارتباطات اجتماعی ما را از احساس تنهایی مصون می‌کنند و به ما قدرت می‌دهند تا با خودمان در صحبت کردن و برخورد با موقعیت‌های نامطلوب راحت‌تر باشیم. پشتیبانی اجتماعی نه تنها به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک می‌کند، بلکه به خلق یک جامعه پایدار و حمایت‌کننده نیز کمک کننده است. با پشتیبانی و اعتماد به همدیگر، می‌توانیم یک محیط سالم و پویا را برای رشد و پیشرفت همه اعضای جامعه فراهم کنیم.

 

عوامل مؤثر بر اعتماد به نفس چیست؟

 

افزایش اعتمادبه‌نفس با سه عامل کلیدی

ریشه‌های عدم اعتمادبه‌نفس، همانند بسیاری از کمبودها و پدیده‌های منفی روانی، به دوران کودکی، محیط نامطلوب و روش‌های منفی و غلط تعلیم و تربیت برمی‌گردد و به عبارتی، ناشی از ناآگاهی والدین است که خود آنان نیز قربانی والدین ناآگاه و تحت تأثیر رفتارهای حاکم بر خانواده و محیط نامطلوب خود بوده‌اند. احساس ارزش شخصی کمتر در زندگی، محدودیت در فعالیت‌ها، ترس و اضطراب، انرژی و انگیزه کمتر برای اقدام، لحظات دشوار در تعامل با دیگر افراد جامعه نیز از پیامد‌های این روش‌های منفی تعلیم و تربیت هستند. از طرفی، تحقیقات نشان می‌دهند، افرادی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، به خاطر عملکرد بهتر در زندگی شغلی خود موفق‌تر خواهند بود. البته که این‌طور است! چراکه بااحساس ارزش و درک آن و درنهایت به‌کارگیری آن در فعالیت‌های خود، مقتدرتر و مصمم‌تر می‌شوید؛ بالطبع، نتیجه کار نیز باورنکردنی است. وقتی آرام باشید و اطمینان داشته باشید دیگران در اطراف شما احساس راحتی می‌کنند. برای این‌که اعتمادبه‌نفس واقعی داشته باشیم و از سطوح عمیق‌تری از آن برخوردار باشیم، باید سه عامل زیر را در خود به وجود بیاوریم:

  • اعتمادبه‌نفس رفتاری:

اعتمادبه‌نفس رفتاری، یعنی باور داشته باشید، این امکان برای شما فراهم است که تمام توانتان را به‌کارگیرید و شرایط و اوضاع زندگی را آن‌گونه که مطلوب و دلخواهتان است، تغییر دهید. از ویژگی‌های اعتمادبه‌نفس رفتاری اعتقاد و ایمان به قابلیت و توانایی در عمل کردن است. اعتماد و ایمان به این‌که پشت‌کار خواهید داشت و پیوسته و مداوم به اقدام‌های خود ادامه می‌دهید تا به نتیجه مطلوب و نهایی برسید. مهم‌ترین نکته در رشد و توسعه اعتمادبه‌نفس رفتاری عمل کردن است. هرچه بیشتر به خودتان اعتماد داشته باشید گام‌های بلندتری برخواهید داشت.

  • اعتمادبه‌نفس احساسی و عاطفی:

اعتمادبه‌نفس احساسی و عاطفی چیزی نیست که آن را در بیرون از خود به وجود آورید. اعتمادبه‌نفس احساسی را فقط در درون خود می‌توانید خلق کنید. هرچه بیشتر در روابطتان با دیگران اعتماد ایجاد کنید و درون خود را محترم شمرده و به خود ارج بنهید، اعتمادبه‌نفس احساسی زیادتری خواهید داشت و بااقتدار بیشتری با دیگران ارتباط برقرار خواهید کرد.

  • اعتمادبه‌نفس روحی و معنوی:

بی‌گمان، پیش‌ازاین هرگز عبارت اعتمادبه‌نفس روحی معنوی را نشنیده‌اید. اما این نوع، مهم‌ترین نوع اعتماد به‌ نفس محسوب می‌شود؛ چرا که تعریف‌کننده رابطه شما و جهان هستی است؛ جایی که در آن زندگی می‌کنید؛ می‌توان گفت اعتمادبه‌نفس روحی و معنوی درنهایت حسی از آرامش و صلح درونی است. قلبتان را سیراب و روحتان را سرشار می‌سازد. به شما امکان می‌دهد که با اطمینان خاطر در راه قدم بگذارید و بدانید که خود راه، به شما نشان داده خواهد شد.

اعتمادبه‌نفس روحی و معنوی به شما اجازه می‌دهد تا دریابید هر جا هستید، همان‌جایی است که باید باشید. همان‌جایی که نیاز دارید باشید! اعتمادبه‌نفس واقعی آن است که به هر ۳ زمینه فوق، معتقد باشیم.

 

بهبود اعتماد به نفس

 

راه های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

برای افزایش و تقویت اعتماد به نفس، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

الف) لیست تواناییها و موفقیتهای شخصی و مرور آن به مدت ۳ ماه

یک لیست از ویژگی های مثبت خود و افتخارات و دستاوردهایی که در طول سال های قبل هر چند بزرگ یا کوچک بدست آوردید، بر روی کاغذ یا دفترچه کوچکی بنویسید و هر روز آن ها را مرور کنید. براساس تجربه، این کار را تا سه ماه یا به مدت نود روز ادامه دهید تا ذهن خود را از حالت خود تخریبی به مرحله تقویت کردن ناخودآگاه، باورهای اعتماد به نفس و توانایی های شخصی ببرید، تا هر روز احساس خوب و سرشار از اعتماد به نفس با یادآوری ویژگی های مثبت خود و موفقیت های قبلی تان به عمق ضمیر ناخودآگاه خود بفرستید.

 

 

ب) تعیین اهداف موشکافانه

انسانهای دارای هدف همیشه از جذابیت و کاریزماتیک درونی زیادی برخوردار هستند و همیشه طبق برنامه های شخصی و هدفهای خود در زندگی به پیش می روند. بدون در نظر گرفتن مقصد و هدف سراسر زندگی بیهوده خواهد شد.

 

چگونه هدف گذاری کنیم ؟
چگونه هدف گذاری کنیم؟

از جمله مسائلی که با اهداف زندگی توام است به قرار زیر می باشند:

  1. هدف به زندگی جهت و معنا می بخشد؛
  2. هدف زندگی را جالب تر و مبارزه جویانه تر می کند؛
  3. هدف موجب جهت دار شدن تصمیمات در زندگی می شود؛
  4. هدف باید آن قدر مشخص باشد که به طور دقیق بتوان فهمید که برای دست یابی به آن چه باید کرد؛
  5. افراد در زندگی یک مرتبه به هدف دست نمی یابند بلکه دسترسی به هدف گام به گام و به صورت تدریجی است؛

 

پ) پذیرش خطاها و اشتباهات

همه ما اشتباه می‌کنیم و از تجربهِ خطا یاد می‌گیریم. پذیرش خطاها و اشتباهات به عنوان بخشی از فرایند یادگیری و پیشرفت، می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس کمک کند. باید به خودمان اجازه دهیم از خطاها بیاموزیم و به سمت بهبود پیش رویم.

 

ت) تعارفات اطرافیان را بپذیرید

وقتی اطرافیانتان از شما تعریف و تمجید میکنند، به جای اینکه بگویید نه این طوری هم که می گویید نیست، با لبخندی از آنها به خاطر احساس خوبی که در شما ایجاد می کنند سپاس گزاری کنید.
به دیگران کمک کنید، یاد بگیرید و یــــــــــاد دهــــــــــــیـد. شما با کمک کردن به دیگران در حقیقت به افزایش اعتماد به نفس خود کمک می کنید. همیشه آماده کمک به دیگران باشید. چیزهای زیادی وجود دارد که شما نمی دانید. اما هر روز می توانید چیزهای جدیدی را از آدمهای جدید یاد بگیرید.
سه کلمه جادویی مرسی، ممنون و متشکر را همیشه و در همه جا به کار ببرید.

 

ث) لباس مناسب بپوشید.

زمانیکه ظاهر مناسبی دارید احساس بهتری نیز خواهید داشت. اگر لباس و وسایلی انتخاب کنید که مناسب شما باشند، مطابق با شغل و سبک زندگیتان باشند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشد، ناخودآگاه اعتماد به نفستان افزایش می یابد.

 

ج) آمادگی داشته باشید.

آمادگی مانع عملکرد ضعیف می شود؛ آمادگی بیشتر باعث می شود نسبت به قابلیت ها و توانایی های خود اعتماد و اطمینان بیشتری داشته باشید.
خودتان را دوست داشته باشید و تصویری که از خود دارید را بهبود دهید. اگر قصد دارید در جمعی حاضر شوید یا فعالیت جدیدی را انجام دهید اما از انجام آن هراس دارید، می توانید از تکنیک های NLP نیز استفاده کنید.

 

چ) از خودتان مراقبت کنید.

برای برخی افراد این جمله به معنای بهتر خوردن، تلاش برای بهتر خوابیدن و ورزش منظم است. خودتان را برای رسیدن به وضعیت ظاهری مناسب متعهد و ملزم کنید، این کار به شما نظم، پشتکار و مواجه شدن با چالش ها را می آموزد. بسیاری از ویژگی های خوب با تلاش برای رسیدن به یک هدف به وجود می آیند.

 

ح) خلاقیتهای درونی خود را کشف و شکوفا کنید

کشف خلاقیت خود، راه خوبی برای بهبود اعتماد به نفس است. شاید کار سختی باشد، اما هنگامی که این کار را کردید شما نه تنها احساس خوبی در مورد خودتان خواهید داشت بلکه احتمالا بخش های ناشناخته خودتان را هم کشف خواهید کرد. خلاق بودن راه خوبی برای یافتن توانایی های پنهان تان است؛ لازم نیست اختراع های بزرگی را به ثبت برسانید تا خلاق شناخته شوید. 

مقاله کوچینگ خلاقیت

 

خ) مهارت های ارتباطی خود را بهبود ببخشید

روابط یکی از مهمترین زمینه های زندگی هستند. شما با داشتن مهارت های اجتماعی خود را بخش بزرگی از اجتماع خواهید دید. کسبِ این مهارت مهم و ضروری در زندگی اجتماعی خیلی مشکل نیست. فقط باید بخواهید و تمرین کنید.

مهارت های ارتباطی، هم در زندگی و هم در کار
مقاله مهارت های ارتباطی

گام اول: گوش دادن

درحالی که به نظر میرسد گوش دادن به دیگران بسیار ساده است، اما اگر شنونده فن گوش دادن را نتواند به درستی به کار ببندد ارتباط دچار مشکل می شود.

گوش دادن، فقط شنیدن کلامی که طرف مقابل به زبان می آورد نیست بلکه:

  • یک شنونده موفق به خوبی میتواند هماهنگی لازم بین ارتباط کلامی و غیر کلامی برقرار نماید؛
  • قادر است به کلیه ژست ها و حالات بدنی گوینده توجه کند و خود نیز به هنگام گوش دادن از ژستها و حالات بدنی مناسب جهت تایید و اعلام درک طرف مقابل استفاده کند؛
  • او هیچگاه با خمیازه کشیدن و یا با نگاه کردن به سرعت و به اطراف، نگاه خود را از گوینده نمی گیرد؛
  • دائما در صدد است تا با تماس چشمی مناسب این موضوع را به گوینده منتقل نماید که علاقمند است به حرفهای او گوش دهد؛

 

تست مهارت شنیداری

مجموعه فراکوچ برای شما عزیزانی که به دنبال تقویت مهارت های فردی خود هستید آزمون ها و محصولات رایگان و ویژه ای را تهیه کرده است. یکی از این آزمون های ارزشمند که همه شما عزیزان میتوانید در این آزمون شرکت کنید و به نقاط قوت و ضعف خود پی ببرید تست مهارت شنیداری است. اما کار در همین جا تمام نمی شود، شما پس از آزمون میتوانید به صفحه پاسخ ها مراجعه کنید و راهکار های تخصصی خود را به صورت رایگان دریافت کنید.

برای این کار کافیست روی بنر زیر کلیک کنید …

تست مهارت شنیداری

 

گام دوم: صریح و صادق بودن

صراحت و صادق بودن فرایندی است که در ارتباطات انسانی به شکل نامحسوس اما بسیار موثر نقش بازی میکند. تاکید میشود این فرآیند قابل دیدن یا شنیدن نمی باشد بلکه دو طرفِ ارتباط آن را حس می کنند.

 

 

 

 

گام سوم: همدلی و همدردی

همدردی تلاشی است برای درک و فهم دنیای ذهنی طرف مقابل. برای همدلی باید بتوانیم خود را جای دیگران بگذاریم و از دریچه چشم آنها نگاه و احساس کنیم. در همدلی شما می توانید سخن طرف مقابل را تکرار کنید تا بداند که شما منظور او را دریافته اید.

همدلی در کوچینگ چیست؟
مقاله همدلی در کوچینگ

گام چهارم: حفظ آرامش و احترام به طرف مقابل

ما اغلب در ارتباطات خود با دیگران درصدد ارزیابی آنها برمی آییم و گاه فکر می کنیم یا باید نظرات و احساسات آنها را رد کنیم و یا به نوعی مستقیم و غیرمستقیم نظرات و احساسات خودمان را به آنها تحمیل نماییم.

باید به خاطر داشته باشیم همه ما می خواهیم دیگران با نظرات ما موافقت کنند و یا حداقل به افکار و احساسات ما احترام بگذارند. اگر در ارتباط با دیگران این تصور پیش آید که به نظرات آنها احترام نمی گذاریم ارتباط روند مناسب و هدفمند خود را طی نمی نماید.

 

گام پنجم: مخالفت نمودن به شیوه مناسب

یکی از مناسب ترین شیوه ها برای مخالفت کردن با نظرات و عقاید دیگران روش خلع سلاح است. در این روش فرد در سخنان طرف مقابل حقیقتی را پیدا میکند حتی اگر با مجموعه سخنان او موافق نیست و سپس در مقام موافقت و تایید آن حرف می زند. این روش بر طرف مقابل تاثیر آرام بخش عجیبی میگذارد ممکن است روش خلع سلاح را نپذیرد ولی جدال بی فایده و همیشه بی سرانجام است، با این شیوه در واقع شما پیروز از بحث خارج می شوید و طرف مقابل نیز احساس پیروزی میکند و با آمادگی بیشتری به حرفهای شما گوش می دهد.

 

 

گام ششم: خودشناسی و افزایش آگاهی

شناسایی دنیای ذهنی دیگران، همدلی و همدردی کردن با آنها و یا به نتیجه رسیدن بحثهای ما با آنها نیازمند خوشناسی و تلاشی برای افزایش اطلاعات و آگاهی های خود جهت شناسایی دیگران و محیط زندگی است.

آگاهی از نقاط قوت و ضعف، ترسها، امیال، آرزوها و نیازهای خود و پذیرش صادقانه آنها، کمک می کند، ویژگیها و و خصوصیات دیگران را واقع بینانه تر ببینیم و آنها را بپذیریم.

مهارت خودآگاهی چیست و چه اهمیتی دارد؟
مهارت خودآگاهی

گام هفتم: شناسایی افکار تحریف شده

اکثر ما در ارتباط با دیگران در چارچوب افکار خود و احساسات از پیش تعیین شده و کلیشه ای خود رفتار میکنیم در بسیاری از این افکار تصویر صحیحی از واقعیتها موجود نمی باشد. بدین معنی که ما در فرآیند پردازش اطلاعاتی که نسبت به دیگران داریم دستخوش خطای شناختی می شویم.

 

اهمیت داشتن اعتماد به نفس در زندگی

اعتماد به نفس در زندگی روزمره اهمیت بسیاری دارد. افرادی که اعتماد به نفس دارند:

  1. بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند و به سمت موفقیت حرکت می‌کنند.
  2. با مشکلات و چالش‌های زندگی بهتر برخورد می‌کنند و از آن‌ها یاد می‌گیرند.
  3. روابط بهتری با دیگران برقرار می‌کنند و به عنوان یک منبع اعتماد برای دیگران نیز عمل می‌کنند.

 

برای افزایش اعتماد به نفس این شش نکته را فراموش نکنید:

  • اولین نکته: برای افزایش اعتمادبه‌نفس، باید دقیقاً با خودتان روبه‌رو شوید و ببینید که خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه نمره‌ای به خودتان می‌دهید؟ کدام جنبه و ویژگی خود را بیشتر یا کمتر می‌پسندید؟ بدون چنین ارزیابی از خود و مواجهه با خویشتن، هر کوششی نافرجام خواهد ماند.
  • دومین نکته: این موضوع را دریابید، اعتمادبه‌نفس یا تصویری که از خودتان دارید، محصول سالیان گذشته زندگی شماست و به‌تدریج به چنین صورتی درآمده است؛ بنابراین، تغییر و اصلاح آن نیز نیازمند زمان و کوشش است. این به معنای ناامید شدن نیست؛ بلکه به این معناست که شناخت واقعیت در اینجا بسیار ضروری است و مهم آن است که واقعیت را آن‌گونه که هست، بشناسیم و سپس در پی اصلاح آن برآییم. در تمامی مراحل تغییر و تقویت حس خود، توجه کنید، هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید. ارزش هر فرد را تنها خود او می‌فهمد و بس.
  • سومین نکته: هر حرکت، ما و هرروز که از زندگی ما می‌گذرد، می‌تواند گامی به‌سوی کسب اعتمادبه‌نفس کامل باشد. فراموش نکنید که هنوز شخصیت آرمانی و فردایی شما آفریده نشده است. با ترس‌های خود روبه‌رو شوید؛ حتی اگر این ترس‌ها باعث شرمندگی و خجالت شما می‌شوند. برای مثال، زمانی‌که ذهن شما می‌گوید «تو مهارت مذاکره کاری را نداری!» یا « تو اضافه‌وزن داری!»، به او توجه نکن! همیشه ذهن ما درست نمی‌گوید. در آن لحظه، به خودت اعتماد کن و شروع به مذاکره کن یا لباس مورد علاقه خود را بپوش.
  • چهارمین نکته: خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ هنگامی که به خودتان می گویید که شخصی در مسئله ای بهتر از شما است، هرگز تصویر و اطلاعاتی کامل از او ندارید. بر کاری که انجام میدهید تمرکز کنید. به درون توجه کنید. باطن نمایانگر همه چیز است و هر چه به دنبالش
    میگردید، در آن است.
  • پنجمین نکته: وقتتان را با افرادی که برای شما مفید نیستند، صرف نکنید، فراموش نکنید شما کاملا نسبت به افرادی که خودتان را با آنها محاصره کرده اید و با آنها ارتباط دارید مسئول هستید.
  • ششمین نکته: مسائل آزار دهنده را با خودتان حمل نکنید، اینها مانند رفتن به بیابان است درحالیکه به جای آب با خود سم حمل می کنید.

 

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

عزت نفس (self esteem) به معنای ارزیابی خودمان و ارزشی که برای خود قائل می شویم، است که از تجربه های مثبت زندگی نشات می‌گیرد. عزت نفس همراه با خصوصیاتی همچون انعطاف‌پذیری، جسارت، احترام به خود و دیگران دیده می شود.  اما اعتماد بنفس یعنی اعتماد فرد به توانایی هایش. در واقع این حس زمانی شکل می گیرد که موفقیتی به دست بیاید و همراه با خصوصیاتی همچون رفتن در دل چالش‌ها، مسئولیت‌‌ها و فرصت‌های نو، نمود پیدا می کند.

عزت نفس، می‌تواند زمینه‌ای برای شکل‌گیری اعتماد به نفس باشد، اعتماد به نفس در واقع اعتمادی‌ست که ما نسبت به توانایی‌های خودمان داریم. اینکه ما تا چه حد نقاط قوتمان را بشناسیم و به آن‌ها افتخار کنیم، میزان اعتماد به نفس ما را تعیین می‌کند. افتخار به نقاط قوتمان، ما را به سمت برطرف کردن مشکلاتمان و ارزیابی درست استعدادهایمان سوق می‌دهد. این‌جاست که تفاوت اعتماد به‌نفس و عزت نفس و خودباوری آشکار می‌شود.

 

معرفی کتاب چگونگی افزایش اعتماد به نفس

 

  • کتاب “اعتماد به نفس” نوشته باربارا دی آنجلیس

کتاب “اعتماد به نفس” نوشته باربارا دی آنجلیس، یکی از کتاب‌های معتبر در زمینه روانشناسی و ارتقای اعتماد به نفس است. در این کتاب، نویسنده به شیوه‌ای قابل فهم و عملی، راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس ارائه می‌دهد.

از موضوعاتی که در این کتاب به آن اشاره شده، می‌توان به شناخت خود، تقویت اعتماد به نفس، تغییر نگرش‌های منفی، ایجاد روابط بهتر با دیگران و بهبود کیفیت زندگی اشاره کرد. در کل، این کتاب به خواننده کمک می‌کند تا با شناخت بهتر خود، باورهای منفی را پشت سر بگذارد و با اعتماد به نفس بیشتر، به دنبال پیشرفت و موفقیت در زندگی باشد.

 

کتاب "اعتماد به نفس" نوشته باربارا دی آنجلیس

 

  • کتاب “قدرت اعتماد به نفس” نوشته برایان تریسی

کتاب “قدرت اعتماد به نفس” نوشته برایان تریسی، یک کتاب پرفروش در زمینه ارتقای اعتماد به نفس است. در این کتاب، نویسنده به شیوه‌ای عملی و قابل فهم، به خواننده کمک می‌کند تا با شناخت بهتر خود، اعتماد به نفس خود را تقویت کند و به دنبال موفقیت در زندگی باشد. در این کتاب، راهکارهایی برای شناخت خود، تغییر نگرش‌های منفی، تقویت اعتماد به نفس و به دست آوردن روابط بهتر با دیگران ارائه شده است.

این کتاب شامل تمرینات عملی و راهکارهایی برای موفقیت شخصی و حرفه‌ای است. به طور کلی، کتاب “قدرت اعتماد به نفس” یک راهنمایی عملی و کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس و به دست آوردن زندگی موفق و خوشبختی است.

جمع بندی:

اعتماد به نفس یکی از عوامل مهم برای موفقیت در زندگی است. با توجه به عوامل مؤثر بر اعتماد به نفس و راه‌های تقویت آن، می‌توان هر فرد را در افزایش اعتماد به نفس خود یاری کرد. با تمرین و تلاش مداوم، هر کسی می‌تواند اعتماد به نفس قوی‌تری داشته باشد و بهترین نسخه خود را در زندگی به ارمغان بیاورد.

با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزشی کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

 

دریافت مشاوره رایگان آموزش کوچینگ

4.6/5 - (74 امتیاز)

13 دیدگاه برای “اعتماد به نفس چیست؟

  1. مهیا ملک گفته:

    کتاب ها و نوشته های آقای برایان تریسی همیشه عالی ترین و بهترینه
    این کتاب هم من خوندم بینظیره

  2. میترا گفته:

    سلام وقت بخیر
    کتاب «اعتماد به نفس یک ابر قدرت» نوشته «ماریساپی یر» یکی از کتاب های خوبی بوده که به افزایش اعتماد به نفس به خصوص در محیط کار برای من بسیار کمک کننده بوده

  3. Daemi گفته:

    یکی از مهم ترین کارهایی که برای حفظ اعتماد به نفس باید انجام بدیم، دور شدن از افرادیه که به ما حس ناکافی بودن میدن…
    به هر قیمتی برای خودمون این کار رو انجام بدیم

  4. اشتراک‌ها: تعریف کوچینگ آموزشی چیست؟ تحصیل به عشقِ یادگیری را یباموزید. | فراکوچ

  5. اشتراک‌ها: کوچینگ کارکنان چیست؟ | فراکوچ

  6. اشتراک‌ها: جلسات کوچینگ چگونه برگزار می‌شود؟ + استعلام قیمت انواع جلسات کوچینگ | یاسر متحدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.