مدل STEPPPA کوچینگ چیست؟

مدل STEPPPA کوچینگ چیست؟

در دنیای امروزی، مفاهیمی همچون رشد شخصی و حرفه‌ای دائماً مورد توجه قرار دارند. یکی از ابزارهای موثر در این زمینه، مدل کوچینگ STEPPPA است که در این مقاله از فراکوچ به بررسی عمیق این مدل پرداخته خواهد شد.

 

تعریف مدل STEPPPA کوچینگ

مدل STEPPA توسط “اُنگوس مک لئود” (Angus McLeod) به عنوان مدلی برای کوچینگ و منتورینگ مطرح شد. در این مدل ما با احساسات ناشی از وقوع مشکلات و یا شرایط سخت سر و کار داریم. با استفاده از احساسات ما میتوانیم بر اهداف جدید و یا پیشرفت تمرکز کنیم.

نقش کوچ در ایجاد انگیزه کاری و هدایت تیم و یا حتی مشریان امری حائز اهمیت است. در مدل STEPPPA احساسات مانند موتور و محرکی در راه دستیابی به اهداف هستند.

 

مدل کوچینگ STEPPPA؛ نقش حیاتی احساسات

احساسات و نحوه کنترل آن ها نکته کلیدی در ایجاد انگیزه است. افراد با انگیزه میتوانند به اهداف خود برسند در صورتی که اعمال افراد بدون انگیزه به شکست منتهی میشود. به همین دلیل است که احساسات در ایجاد انگیزه نقشی حیاتی دارند. کوچ ها نیز در نقش راهنمایی در حفظ این انگیزه کمک میکنند. حفظ انگیزه برای حفظ تعادل در راه دستیابی به اهداف اهمیت دارد.

کوچ ها در ایجاد و اصلاح اهداف کمک میکنند تا بتوانید اهداف واقع گریانه ای مشخص کنید. توانایی کنترل احساسات و یا استفاده موثر از آن ها امتیازی مثبت محسوب میشود، زیرا مزایای افزوده ای را در خدمات کوچینگ به همراه دارد. با مدیریت احساسات و کمک کوچ میتوانید از احساساتتان به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

اسم مدل کوچینگ STEPPPA مخفف کلماتی است که به صورت خاصی سازماندهی شده اند. هر یک از حروف نماینده مرحله ای است که کوچ باید مشتری خود را در آن همراهی کند.

  •  Subject: به معنای موضوع
  • Target identification: به معنای شناسایی هدف
  • Emotion: به معنی احساسات
  • Perception and choice: به معنای درک و انتخاب
  • Plan: به معنای برنامه ریزی
  • Pace: به معنای سرعت
  • Amend or Action: به معنای اصلاح و یا اقدام

مراحل و بخش های مدل کوچینگ STEPPPA

مرحله اول موضوع (Subject):

در مرحله اول کوچینگ درباره آنچه که مشتری میخواهد در طول فرایند کوچینگ بدست آورد بحث می کنند. کوچ بایستی از شرایط فعلی و تجربیات مشتری و یا تیم مطلع باشد، زیرا دانستن مسائل ضروری برای کوچ نقش مهمی دارند.

احساسات مرتبط و یا ناشی از وقایع در این مرحله از کوچینگ بسیار مهم هستند. کنترل و یا مدیریت این احساسات باید با ظرافت انجام شوند و درصورت عدم کنترل، این احساسات به ایجاد محیطی منفی منجر میشود. در این مرحله از کوچینگ، کوچ باید هر گونه احساساتی که باعث انحراف بحث می شود خودداری کند. این فرایند ممکن است مدتی طول بکشد زیرا کوچ بایستی موضوع مورد بحث را کاملا درک کند.

در کوچینگ، درک و توجه نیز از عوامل مهم محسوب میشوند.

سوالاتی که متوانید بپرسید:

  1. درباره چه مباحثی دوست دارید صحبت کنیم؟
  2. آیا مسئله و مسائل به خصوصی وجود دارند که دوست دارید بر آن تمرکز کنیم؟

مرحله دوم شناسایی هدف (target identification)

این مرحله از مدل کوچینگ STEPPPA بسیار نیز مهم است. کوچ ها بایستی اهداف را مشخص سپس آن ها را ارزیابی میکنند. سپس برنامه عملی واقع گرایانه ای را اجرا کنند. در این فرایند میتوان از روش SMART برای سازماندهی اهداف استفاده کرد.

برای شروع فرایند کوچینگ؛ کوچ باید به صورت جدی با مشتری خود صحبت کند تا خواسته های او و حداکثر توانایی او را درک کند. اهداف واقع بینانه در فرد انگیزه ایجاد می کند. اگر هدف و یا اهداف مشخصی مطرح نشد، در این صورت کوچ باید سوالات هدفمندی بپرسد تا مراجع خود را به سوی نتایج مورد نظرش هدایت کند.

نمونه سوالاتی که میتوانید بپرسید:

  1. پس از پایان این جلسات به دنبال چه نتایجی هستید؟
  2. اهداف بلند مدت شما چه هستند؟
  3. از چه زمانی میخواهید برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف فعلیتان را شروع کنید؟

مرحله سوم احساسات (Emotion)

احساسات هم دردند و هم درمان! زیرا در فرایند دستیابی افراد به اهداف خود، احساسات هم میتوانند باعث انگیزه شوند و یا حتی آن را تخریب کنند؛ بدین صورت ممکن است اثرات سازنده و یا مخربی از خود به جای بگذارند. در صورت استفاده مثبت از احساسات در کوچینگ، آن ها مانند محرکی در ایجاد انگیزه عمل میکنند تا شما به اهدافتان برسید. کوچ ها نیز میتوانند در هدایت و تعبیر احساسات ناشی از مسیر پیش رویتان کمک کنند.

با توجه به هدف مشخص، در نظر بگیرید که آیا احساسات اعمال شما را محدود میکنند یا به عنوان محرکی در مسیر رسیدن به این اهداف به شما انگیزه میدهند. اگر احساسات محدود کننده یا آسیب رسان باشند، سپس ببینید که آیا اهداف تعیین شده ارزشش را دارند یا خیر.

کوچ ها در این مرحله نقش مهمی را ایفا میکنند تا بتوانید احساساتتان را مدیریت کنید و از آن ها در فرایند تحقق اهداف استفاده کنید.

سوالاتی که میتوانید بپرسید:

  1. چه قدر تحقق هدفتان برایتان ارزش دارد؟ از یک تا ده چه شماره ای به آن میدهید؟
  2. اگر به هدفتان برسید چه احساسی پیدا میکنید؟
  3. چه چیزی انگیزه بیشتری در شما ایجاد میکند؟

مزایای مدل STEPPPA کوچینگ

مرحله چهارم ادارک و انتخاب (Perception and choice)

در  مدل کوچینگ STEPPPA، ادارک به منظور درک زمینه های وسیعتر موقعیت و اهداف مورد نظر مشتری است. اینکه چگونه بر طرح کلی و اهداف اصلی او و بر احساسات و اهداف دیگران تاثیر دارد و یا چگونه مسیر موفقیت را هموار میکند؟

هنگامی که کوچ و مشتری بتوانند آن تصویر بزرگتر را ببینند، کشف گزینه های مختلف موجود برای هردو بسیار آسانتر میشود. کوچ نباید به جای مشتری خود تصمیم بگیرد بلکه او مشتری را در این مسیر به سوی هدفش  هدایت میکند و به مشتری این اجازه را میدهد تا خودش تصیمات لازم را بگیرد. حتی با تصمیم گیری مشتری، کوچ ها هم از درک و خواسته های آن ها تصویر بهتری به دست میآورند.

سوالاتی که میتوانید بپرسید:

  1. درباره شرایط فعلی چه احساسی دارید؟
  2. چه راه هایی را تاکنون امتحان کرده اید؟
  3. چه مشکلاتی باقی مانده اند؟
  4. آیا هدف تعیین شده همان چیزی هست که بهش نیاز دارید؟

مرحله پنجم برنامه ریزی (Plan)

زمانی که مسیر کلی و هدف شما مشخص شود، میتوانید اولین گام هایتان را در مسیر کوچینگ با برنامه ریزی قبلی بردارید.

در  مدل کوچینگ STEPPPA  کوچ باید به مشتری خود اعتماد کند و سکان کشتی را به دست او بسپارد تا با حمایت او ، خود مشتری برای مسیرش تصمیم بگیرد. این برنامه کوچینگ شامل مجموعه ای از قدم ها و یا گام های مشخص و تعریف شده ای است که تحت کنترل خود مشتری است. درواقع قبل از شروع مسیر کوچینگ تمامی تصمیمات باید مشخص شده باشند.

هر کدام از گام ها نیز دستورالعمل ها و فرایند های مشخصی دارند. در صورت لزوم کوچ در مسیر کوچینگ اصلاحاتی را اجرا میکند تا به فرد در یافتن مناسب ترین مسیر کمک کند.

سوالاتی که میتوانید بپرسید:

  1. تصمیمات فعلیتان چگونه در راه دستیابی به اهدافتان کمک میکنند؟
  2. به تجربه مشابهی فکر کنید، چه گام هایی برداشته بودید؟

مرحله ششم سرعت (Pace)

با تعیین بازه های زمانی و مهلت اتمام هر یک از کارها به صورت مجزا میتوان سرعت فرایند کوچینگ را مشخص کرد. افراد نسبت به اهداف کوتاه مدت و مقیاس های زمانی کوتاه تر احساس تعهد بیشتری دارند زیرا اهداف جزئی همیشه راحتتر به نظر میرسند. البته این بازه های زمانی و یا مهلت ها باید به صورت واقع بینانه ای مشخص شوند و نه اینکه بدون دلیل کوتاه باشند. مهلت اتمام کارها مانند نقاط عطفی در مسیر پیشرفت قرار دارند و میتوان از آن ها مانند گزارش کارهای کوچکی برای بازنگری تاثیرات اقدامات قبلی استفاده کرد.

سوالاتی که میتوانید بپرسید:

  1. چه زمانی کارهای مشخص شده را انجام میدهید؟
  2. چگونه میخواهید عملکردتان را ارزیابی کنید؟
  3. آیا مهلت اتمام کارهایتان را به صورت واقع بینانه ای مشخص کرده اید؟

مرحله هفتم اقدام و اصلاح (Action or Amend)

در اکثر موارد میتوان امیدوار بود که پس از گذراندن مراحل مختلف کوچینگ، همه چیز آماده اجرا باشد. با این حال ، در برخی موارد شاید بهتر باشد که قبل از شروع کمی تأمل کنید و در صورت امکان مجدداً تعهد احساسی مراجع را ارزیابی کنید تا اطمینان حاصل کنید که برای این برنامه هدف مناسبی تعیین کرده اید. کل فرایند STEPPPA و همچنین تمامی تصمیمات که جداگانه گرفته شده اند، باید بررسی شوند.

در این مرحله ببینید آیا اقدامات بیشتری برای میسر ساختن دستیابی به اهداف لازم است و یا چه اقداماتی نامناسب بوده اند؟ در این صورت برخی مراحل بایستی دوباره طی شوند تا واقعا به هدف مناسب برسید و آن را محقق سازید.

نمونه سوالاتی که میتوانید بپرسید:

  1. از این جلسه چه آموختید؟
  2. چه اصلاحاتی را ضروری میدانید؟
  3. آیا طرح و برنامه شما منطقی است؟

در مدل کوچینگ STEPPPA هدف این است که کوچی جلسات را با درکی از وضعیت فعلی، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت، تاثیر احساسات خود بر انگیزه و درک وسیع تری از تاثیر اقدامات خود بر جهان پیرامون و یک برنامه عملی دقیق با مراحل و اهداف مشخص ترک کند! مدل کوچینگ STEPPPA استراتژی خود را در زمینه کوچینگ اجرا میکند، زمانی که انگیزه ناشی از احساسات مانند محرکی فرد برای دستیابی به آنچه می خواهد هدایت میکند.

مدل STEPPPA کوچینگ چه کاربردی دارد؟

فواید و مزایا در مدل STEPPPA کوچینگ

استفاده از مدل کوچینگ STEPPPA دارای مزایای فراوانی است، از جمله:

  • افزایش عملکرد: بهبود قابل ملاحظه‌ای در عملکرد شخصی و حرفه‌ای؛
  • ارتقاء انگیزه: تحریک انگیزه و اشتیاق به دستیابی به اهداف؛
  • تعامل موثر: توسعه مهارت‌های ارتباطی و تعامل مؤثر؛
  • تعادل زندگی: کمک به برقراری تعادل میان زندگی شخصی و حرفه‌ای؛

چه کسانی می‌توانند از این مدل بهره‌برداری کنند؟

مدل کوچینگ STEPPPA برای همه افرادی که می‌خواهند بهبود‌یافته و بهتر شوند، مناسب است. از دانشجویان و کارمندان تا کسب‌وکارها و کارآفرینان، همگی می‌توانند از این مدل بهره‌برداری کنند.

آیا مدل کوچینگ STEPPPA تضمینی برای موفقیت فردی است؟

هرچند مدل کوچینگ STEPPPA ابزاری قوی برای بهبود است، اما موفقیت نهایی بستگی به تعهد و تلاش فردی دارد. تضمین‌های مطلق در موفقیت وجود ندارد، اما این مدل احتمال موفقیت را بسیار بالا می‌برد.

چه کسانی می توانند از مدل STEPPPA کوچینگ استفاده کنند؟

جمع بندی

بنابراین، مدل کوچینگ STEPPPA یک ابزار قدرتمند و موثر است که به افراد کمک می‌کند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای‌شان به بهترین نحو ممکن پیشرفت کنند. با پیروی از مراحل و اصول این مدل، می‌توان تغییرات مثبت و قابل توجهی در زندگی خود به ارمغان آورد. حفظ تعهد به اهداف، ایجاد برنامه‌های کارآمد و استفاده از تکنیک‌های کوچینگ می‌تواند به هر فرد کمک کند تا به بهبود و رشد پایدار دست یابد. در نهایت، این مدل نه تنها به افراد ابزارهای مفیدی برای بهبود زندگی‌شان ارائه می‌دهد، بلکه به کوچ‌ها نیز فرصتی می‌دهد تا در هدایت افراد به سوی موفقیت بهترین خود را ارائه دهند.

با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزش کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

این مقاله توانسته چقدر به شما کمک کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.