کوچینگ تیمی چیست؟

کوچینگ تیمی چیست؟

وجود یک تیم قوی و هماهنگ توانمندی‌ها و تخصص‌های افراد را یکجا جمع می‌کند. هر فرد در تیم با توجه به تجربیات و دانش خود، به بهبود و رسیدن اهداف گروه کمک می‌کند. همچنین، این امر باعث افزایش خلاقیت و حل مسائل بهتر می‌شود، زیرا هر فرد در تیم می‌تواند دیدگاه و نظرات خود را به اشتراک بگذارد. از همین بابت، کار تیمی و کوچینگ تیمی به عنوان دو عامل اساسی در محیط کار، نقش بسیار مهمی در توسعه و بهبود عملکرد تیم‌ها دارند. این دو عنصر به همراه یکدیگر، زمینه‌هایی را برای ایجاد هماهنگی، افزایش تعاملات مثبت، و افزایش بهره‌وری ارائه می‌دهند.

کوچینگ تیمی یا گروهی چیست؟

کوچینگ تیمی (team coaching) شامل تمامی قوانین کوچینگ حاکم بر مدیریت تیم جهت افزایش بازدهی و هماهنگی هر چه بیشتر اعضا می شود. کوچینگ تیمی تفاوت بین ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد را مشخص می کند. سوال اصلی که باعث ورود کوچینگ تیمی به مجموعه ها می شود این است: چگونه میتوانیم با افزایش روحیه و انگیزه در بین کارمندان باعث رشد فردی و رشد گروهی مجموعه شویم؟

 

کوچینگ تیمی به معنای ساده تر!

اگر فکر می کنید اوضاع تیم چندان خوب نیست یا اگر فکر می کنید مسئله و یا موضوعی برای تیم دشوار است می توانید از کوچینگ تیمی کمک بگیرید. علاوه بر علایق سازمانی و وظایف رسمی تیم، علایق شخصی نیز نقش مهمی در حرکت درست مجموعه به سمت اهداف را دارند. مثلا شاید در مورد اهداف یا روش کار اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد. شما به عنوان یک عضو مجموعه باید بدانید که هر شخص رفتار و شخصیت متفاوتی دارد و گاهی اوقات آن احساس همدلی و درک متقابل بین اعضای تیم دیده نمی شود. اما با کوچینگ تیمی میتوان درباره این موارد را به روشی سازنده مذاکره کرد.

 

وظیفه کوچینگ تیمی چیست؟

کوچینگ در تیم، ابتدا باعث ایجاد آگاهی از نقش شخصی شما در تیم، پویایی متقابل و سپس باعث ردیافت انرژی تازه برای همکاری با یکدیگر برای پیشرفت می شود. وقتی روابط متقابل نمایان می شود، انگیزه های فردی مطرح می شوند و از خصوصیات یکدیگر قدردانی می کنند. سپس گام بعدی در کوچینگ تیمی مشخص می شود، کار کردن روی نقاط مشخص شده به عنوان یک تیم.

در کوچینگ تیمی، درباره هر یک از اعضا به صورت جداگانه صحبت می شود، اما همچنان بر همکاری و تعامل بین اعضا تاکید داریم. در بسیاری از تیم ها مواردی به اصطلاح “زیر سطح” وجود دارند که بر عملکرد تیم تأثیر مستقیمی دارند. اینها موضوعات مورد بحث و مهمی هستند.

وظایف کوچینگ تیمی

چه مباحثی در کوچینگ تیمی اهمیت بالایی دارند؟

  • افزایش قاطعیت و انرژی تیمی مثلا، وقتی یکی از اعضا به دلیل پسروی ها و مشکلات قدیمی، اشتیاقش را از دست داده است؛
  • ترویج اعتماد، وفاداری متقابل و فضا سازی مناسب برای رشد بهتر این ها؛
  • تقویت همکاری متقابل، مثلا تقویت مهارت گوش دادن فعال، ارتباطات باز و درک متقابل
  • ایجاد یک تیم جدید موثر، با بحث در مورد وظایف و اهداف، و چگونگی بهره وری از ویژگی های برتر اعضای مختلف؛
  • تقویت مهارت تصمیم گیری در موضوع خاصی که اعضای تیم به توافق نمی رسند؛
  • بازنمایی استعدادهای فردی اعضای تیم و هماهنگی آنها، طوری که بتوانیم از ویژگی های منحصر به فرد به صورت بهینه استفاده کنیم.
  • بازنمایی صلاحیت های مورد نیاز تیم و تک تک اعضای تیم. به گونه ای که اعضای تیم بتوانند با استفاده از برنامه آموزشی یا گوچینگ فردی ، پیشرفت کنند.

 

کوچینگ تیمی چگونه به مجموعه سود میرساند؟

تیم ها و گروه های متفاوتی برای کوچینگ تیمی مناسب اند حتی اگر ماهیت های مختلفی داشته باشند، مثلا: گروه های مدیریتی، کروه های پروژه ای، استارت آپ ها، ادارات یا واحدهای تجاری. به بیان دیگر هر مجموعه و شرکتی که حس میکند برای ادامه راه نیاز به داشتن یک همراه جهت مشورت و دریافت راه حل های رفتاری دارد تا از مسیر درست خارج نشود یا اگر خارج شده بتواند مسیر درست را پیدا کند.

تعداد جلسات کوچینگ تیمی با همفکری و مشورت مشخص می شوند. برای تعیین ماهیت و مدت زمان مورد نیاز تکمیل فرایند، و قبل از شروع فرایند، یک جلسه گروهی به منظور آشناسازی و جهت یابی تیم کوچینگ برگزار میشود. سپس کار تیم کوچینگ آغاز میشود و این تیم شروع به هدایت تیم میکند. این هدایت با پرسش و پاسخ های تخصصی با محوریت یافتن راه حل انجام میشود.

کوچینگ تیمی چگونه به مجموعه سود میرساند؟

پنج دلیل مهم عملکرد نامناسب یک تیم

  1. کمبود اعتماد به نفس
  2. ترس از درگیری
  3. کمبود تعامل کارآمد
  4. پرهیز از مسئولیت پذیری
  5. کم توجهی به دستاوردهای تیمی و گروهی

گاهی اوقات تلاش بر این است که با صحبت جداگانه با هر کدام از اعضای تیم و یا آموزش نحوه برگزاری هر چه بهتر جلسات به چند نفر از کارمندان و همچنین برگزاری گردشهای سرگرم کننده تیمی،  درگیریهای میان اعضا را برطرف کنند. همه این کار ها با قصد تغییر روند صورت میگیرند. با این حال، اگر آنها نتوانند به صراحت به عنوان یک تیم در مورد مباحث و موارد ضروری بحث کنند، اوضاع بدتر و بدتر میشود. اگر درگیری ها مانع تأثیرگذاری و عملکرد بهتر تیم شود یا به سلامتی اعضای آسیبی وارد کند، توصیه میکنیم تا از کوچ تیم مستقلی کمک بخواهید تا وارد عمل شود.

علاوه بر کوچینگ تیم که در خنثی سازی شرایط متشنج نقش مهمی دارد، یک کوچ تیم همچنین می تواند عملکرد تیم و یا گروه “سالم” را بهبود بخشد و به کارآمدی و تاثیر گذاری هر چه بیشتر ان ها کمک کند. در این صورت، کوچ تیم میزان اثر بخشی تیم، مرحله ای که تیم در ان قرار دارد، را بررسی میکند و در صورت لزوم، برای کمک بیشتر در روند و فرایند کار تیمی مداخله می کند.

دستاورد های کوچینگ تیمی چیست؟

  1. درک متقابل بین اعضای تیم
  2. ایمنی و احترام بیشترمیان اعضا
  3. ارتباطات و همکاری بهینه
  4. تمرکز بر اهداف تیم و “مالکیت” بیشتر
  5. توافق نامه هایی در مورد قوانین تیم (نحوه رفتار ما در ارتباط با یکدیگر)
  6. برگزاری جلسات تیمی موثر
  7. سرگرمی و احساس بهتر در محل کار
  8. عملکرد تیمی بهتر و کارآمدتر

دستاورد های کوچینگ تیمی

روش ها متفاوت کوچینگ تیم ها

  1. کوچینگ تیمی اهداف مختلفی را هدف قرار می دهد

در تیمی با عملکردهای متقابل، متخصص بازاریابی، طراح و نمایندگی خدمات مشتری شما مانند عضلات جداگانه ای کارهای مختلفی را انجام میدهند. اما تنها با مهارتهای ارتباطی و مشارکتی در سطح متوسط، فرهنگ تیمی آنها فقط امکان دستیابی به نتایج متوسط را میسر میسازد. به اشتراک گذاری اطلاعات، نحوه برقراری ارتباط آزاد و اعتماد سازی را نمی توان تنها به شانس واگذار کرد. با کوچینگ تیمی میتوان فضایی حمایتی ایجاد کرد كه در آن ایده ها شكوفا شوند و شكل بگیرند. وقتی افراد و یا اعضای تیم شما برای ارائه پیشنهادات یا فرضیات خود احساس امنیت کنند، میتوانید تصمیمات سازنده تر و بهتری بگیرید.

 

  1. آگاهی جمعی ایجاد می کند

در سناریوهای گروهی، وقتی افراد از گرفتن مسئولیت یک پروژه جدید هیجان زده می شوند، سریعا کارشان را شروع می کنند کنیم و با از بین رفتن آن پویایی اولیه، روند حرکت و انجام آن کند و کندتر می شود. هرچه روز پایانی مهلت تکمیل پروژه نزدیکتر می شود، پیش آمدها عجیب و اتفاقات غیر منتظره دیگری اغلب افراد و اعضای تیم را از کار عقب می اندازد.

قانون پارکینسون تنها یک نمونه از عادت های جمعی است و تغییر آن بدون آگاهی جمعی و یا گروهی دشوار است. تنها دانش و اطلاعات یک فرد کافی نیست و اگر فرهنگ سالم آگاهی جمعی وجود نداشته باشد، طرح این مسئله فقط می تواند بحث برانگیز و مشکل ساز باشد.

 

  1. اعضای تیم یاد می گیرند تا مانند مکمل یکدیگر عمل کنند.

هدف اصلی کوچینگ تیمی ترویج و فعال سازی درک و قدردانی از نقاط قوت منحصر به فرد اعضای مختلف گروه و یا تیم است. چه این نقاط قوت وظیفه فردی و یا چه سبک های تعاملی که آنها در کار گروهی به وجود می آورند باشد، یادگیری از طریق کوچینگ فردی و یا شخصی تقریباً غیرممکن است. اعضای تیم در واقع بازیکن های تیمی هستند که دانش و آگاهی بیشتری دارند و بدین گونه است که ما شاهد نتایج مضاعف و همچنین تلاش مشترکی برای دستیابی به موفقیت هستیم.

روش ها متفاوت کوچینگ در تیم ها

جمع بندی:

در زمینه کوچینگ تیمی، نقش مربی به عنوان راهنما و پشتیبان اعضای تیم اهمیت زیادی دارد. مربی با ارتقاء مهارت‌ها و توانایی‌های افراد، بهبود روابط داخلی تیم و حل مشکلات میان فردی کمک می‌کند. این افزایش آگاهی و بهبود در ارتباطات، منجر به افزایش اثربخشی و عملکرد بهتر تیم می‌شود.

با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزش کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

 

کوچینگ تیمی- سازمانی
شما میتوانید فایل pdf این آموزش را از طریق لینک زیر دانلود کنید

دانلود PDF مقاله 

 

 

  • درخواست مشاوره

مشاوره آموزشی رایگان

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی مجموعه فراکوچ استفاده نمائید.

مشاوران آموزشی
موسسه فراکوچ
پاسخگوی شما هستند
[/section]

2/5 - (4 امتیاز)

3 دیدگاه برای “کوچینگ تیمی چیست؟

    • فرحناز فرامرزی نویسنده حوزه کوچینگ و روانشناسی گفته:

      تفاوت بین کوچینگ تیمی و کوچینگ فردی به نوع مشارکت و هدفی که در هر یک از اون تمرکز دارند، برمی‌گرده؛ این دو شاخه از کوچینگ از نظر هدف، محور تمرکز، رویکرد، ابزارها و خیلی جهات دیگه اختلاف دارند.

    • فرحناز فرامرزی نویسنده حوزه کوچینگ و روانشناسی گفته:

      سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      در کوچینگ تیمی، تمرکز بر روی بهبود عملکرد و هماهنگی کاری یک گروه از افراد است که با یکدیگر در یک تیم یا گروه کار می‌کنند.
      هدف اصلی این نوع کوچینگ، بهبود کارایی و عملکرد کل تیم است و توسعه مهارت‌های گروهی، افزایش هماهنگی، حل اختلافات و ارتقاء روابط بین اعضای تیم را شامل می‌شود.

      در کوچینگ فردی، تمرکز بر روی بهبود عملکرد و توسعه فردی یک شخص مشخص است
      هدف اصلی این نوع کوچینگ، توسعه مهارت‌ها، رفع موانع شخصی، افزایش خودآگاهی و پتانسیل فردی، بهبود روابط شخصی و شغلی، و دستیابی به اهداف شخصی و حرفه‌ای است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.