کوچینگ رابطه چیست؟

کوچینگ رابطه چیست؟

امروزه داشتن رابطه ای مناسب و بدون مشکل دغدغه خیلی از مردم ماست. آمار بسیار بالا طلاق نشانگر آن است که زوج ها در داشتن ارتباط و درک درست از همدیگر دچار مشکل هستند. در همین لحظه است که کوچینگ رابطه (Relationship Coaching) با دادن راهکار مناسب و اصولی از فروپاشی رابطه افراد جلوگیری می کند و سپس شیوه درست رابطه را به طرفین می آموزد.

 

کوچینگ رابطه چیست؟

کوچینگ رابطه (Relationship Coaching) شاخه ای از لایف کوچینگ است که به افراد کمک می کند تا در روابط شخصی خود به دستاورد بزرگی برسند و آن را بهبود بخشند. کوچ رابطه به افراد کمک می کند تا اهدافی برای روابط خود مشخص و شرایط و روابط فعلی را بهتر درک کنند، در زندگی و روابط زناشوئیشان پیشرفت کنند، با غم از دست رفتن عزیزی کنار بیایند، و یا قدم های جدیدی در روابط عاشقانه بلند مدت خود بردارند.

کوچ  رابطه یا ریلیشنشیپ کوچ معمولا تجربیات و اطلاعات زیادی درباره زمینه های متفاوت روابط دارد، از روابط رومانتیک و عاشقانه گرفته تا دیگر جنبه خانوادگی  و روابط دوستانه!

این زیر شاخه از کوچینگ به مراجعین کمک می کند تا از افکار مسموم رها شوند و بینش را روابط خود ایجاد کنند. این بدین معناست که مراجعین می توانند حتی بدون حضور پارتنر و یا شریک خود در جلسات و یا حتی در طول فرایند، از یک رابطه مفید و سالم لذت ببرند.

 

جلسات کوچینگ رابطه ای تک نفره برگزار می شود یا در حضور هر دو نفر؟

در کوچینگ روابط برای برخی از کوچ ها حضور هر دو شریک و یا پارتنر در جلسات الزامی نیست. برخی دیگر از کوچ ها ترجیح میدهند که با هر دو شریک و یا پارتنر کار کنند و نحوه درست برقراری ارتباط را آموزش دهند. همچنین تعارضات و مشکلات بین دو فرد را حل کنند و یا از برخی دیگر از ابزارهای متفاوت برای حل مشکلات استفاده کنند.

ریلیشنشیپ کوچ ها نیز مانند لایف کوچ ها به افراد کمک می کنند تا عملکرد خود را بهبود بخشند. آن ها به شما کمک می کنند تا هر چه سریعتر ماهیت خواسته و انتظار خود را از روابط درک کنید. آن ها در رابطه با مسائل دردآور، شما را راهنمایی می کنند تا هنگامی که با ترستان روبرو می شوید و خواسته واقعیتان را کشف می کنید، خانه ای امن برای خودتان ایجاد کنید.

 

چه تفاوتی میان کوچ روابط، کوچ ازدواج، کوچ قرارهای عاشقانه، کوچ عشق و کوچ خانواده وجود دارد؟

هر کدام از کوچ های فوق در زمینه خاصی تبحر دارند حال فرقی ندارد که مربوط به عشق و احترام خانواده باشد یا ازدواج و قرارهای عاشقانه! البته باید دانست که موارد مشترک بسیاری میان تمامی این موارد است. درست مثل اینکه در زندگی روزمره ما نیز بین عشق و ازدواج، قرارهای عاشقانه و روابط، موارد مشترک بسیاری یافت می شود.

اگر شما متاهل نیستید اما میخواهید ازدواج کنید بهتر است به یک دیتینگ کوچ (کوچ قرار های عاشقانه) مراجعه کنید. ( البته شماره مریج کوچ یا همان کوچ ازدواج را هم برای بعدا نگه دارید.) اگر دائما در حال بحث و جدل با خواهرتان هستید بهتر است به فمیلی کوچ یا ریلیشنشیپ کوچ مراجعه کنید. و البته در این زمینه به کمک لاو کوچ ها که در زمینه عشق و روابط عاشقانه مهارت دارند نیازی ندارید.

تجربیات و اطلاعات هر کدام از کوچ ها با هم متفاوت است اما هر یک از آن ها می توانند در جوانب متفاوت زندگی به شما کمک کنند. به طور کلی، ریلیشنشیپ کوچ ها میتوانند در هر نوع رابطه ای به شما کمک کنند. مریج کوچ ها و یا کوچ های ازدواج میتوانند به افراد متاهل کمک کنند و دیتینگ کوچ ها یا کوچ های قرارهای عاشقانه و لاو کوچ ها می توانند به افراد در رابطه با زندگی عاشقانه مشاوره دهند. در آخر فمیلی کوچ ها یا کوچ های خانواده میتوانند برای حل مشکلات خانوادگی مفید باشند.

تعریف کوچینگ رابطه (Relationship Coaching)

چگونه میتوانم بهترین کوچ رابطه را انتخاب کنم؟

برخلاف آن چه که بسیاری از مراجعین فکر می کنند، برای پیدا کردن بهترین کوچ، فاصله جغرافیایی فاکتور چندان مهمی نیست. بسیاری از کوچ های می توانند از طریق تماس و ایمیل و یا حتی تماس ویدیویی به شما کمک کنند. این مسئله انعطاف پذیری زمانی بیشتری را برای هر دو ممکن میسازد. همچنین کوچ ها میتوانند مراجعین بسیار بیشتری داشته باشند و آن ها را راهنمایی کنند. تعیین وقت مشاوره با یکی از کوچ های شهرتان به اندازه تعیین وقت مشاوره با یکی از کوچ های آن سر کشور راحت و آسان است. اینکه کوچ مناسبی را انتخاب کنید از مکان و موقعیت جغرافیایی او مهم تر است.

 

چگونه میتوانیم کوچ رابطه بشویم؟ از کجا باید شروع کنیم؟

این زیر شاخه از کوچینگ در مقایسه با دیگر زیرشاخه ها رشد بسیار بیشتری داشته است. با وجود آمار بالای طلاق (بیش از پنجاه درصد) و افت روزافزون آمار ازدواج، نیاز به آن هر روز بیشتر از دیروز احساس می شود.

💥 فرصت استثنائی 💥

 

برای یادگیری دوره رایگان مهارت های کوچینگ فراکوچ و دریافت

 مدرک CCE همین حالا اقدام کنید.

آموزش رایگان کوچینگ
آموزش رایگان -یاسر متحدین - فراکوچ

 

آیا ریلیشنشیپ کوچ ها می توانند خانواده ها را از خطر جدایی حفظ کنند؟

 کوچ های رابطه به خانواده ها کمک می کنند تا مشکلات را حل و فصل کنند. اما اینکه بتوانند از خطر جدایی جلوگیری کنند را تضمین نمی کنند. با کوچینگ مشکلات واقعی خانواده مشخص می شوند تا بتوان آشکارانه درباره آن ها صحبت کرد. برای مثال کوچینگ به افراد کمک میکند تا نقش واقعی خود را در خانواده درک کنند. نقش و وظایف آن ها چیست و یا حتی نقش و وظایف دیگران چیست؟

از آن جا که با کوچینگ مسائل پنهانی مطرح می شوند و مشکلات آشکارانه حل می گردند. حتی اگر فقط یک نفر از اعضای خانواده از یک کوچ کمک بگیرد. روابط میان تمامی اعضای خانواده بهبود می یابد.

تمامی اعضای هر خانواده ای می توانند از کمک کوچ ها استفاده کنند. اما این را هم باید در نظر گرفت که خانواده مجموعه از افراد متفاوت است که هر یک از آن ها نگرانی ها و ترس های به خصوص خود را دارند. برخی از خانواده شاید با پیشرفت فرایند کوچینگ به هم نزدیکتر شوند. در حالی که این مسئله برای برخی دیگر صدق نمی کند.

 

نقش کوچینگ در حل اختلافات روابط زوجین چیست؟

همه کسانی که به نوعی در مسیر ازدواج قرار گرفته اند، به نوعی احساسی شبیه نگرانی و اضطراب را تجربه کرده‌اند. مهمترین دلیل این اضطراب و نگرانی عدم شناخت دقیق موقعیت و نگرانی زیاد از ورود به دنیایی جدید است. اغلب زندگی‌های مشترک در ابتدای آغاز شاد و پرشور هستند، اما با گذشت مدت زمان کمی، این شور روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود. در کوچینگ زوجین میکوشیم این مشکلات را با آموزش خوده طرفین و به صورت داخلی حل کنیم.

مشاوران ازدواج و روان درمان‌گرانی که برای ترمیم زندگی‌ مشترک تلاش می‌کنند، اغلب همچون داروی مسکنی برای مشکلات زوجین عمل می‌کنند و ترکیب کمک‌رسانی آنها، توصیه‌ها و آموزه‌هایشان اغلب نسخه هایی تکرار شونده و بازگشت پذیر هستند. این نسخه ها در بیشتر مواقع تنها مدت زمان کوتاهی اثر گذار است و دوباره زوجین به نقطه آغازین مشکلات حل نشده باز می گردند. دلیل این بازگشت در دو کلمه خلاصه می شود: کنترل بیرونی.

زن و مرد حتی زمانی که با مشاور صحبت می‌کنند، در تلاش هستند با زیر نظر گرفتن رفتار دیگری او را وادار کنند که به نسخه مشاور یا درمان‌گر توجه داشته باشد. از طرفی کنترل بیرونی یا تلاش برای تغییر دیگری، نه تنها مشکلی از یک رابطه برطرف نمی‌کند که خود از مهمترین دلایل اختلاف در زندگی زوجین می باشد. در چنین شرایطی مراجعه به روش کوچینگ و دیگر روش‌هایی که کنترل درونی (یا تلاش برای تصحیح رفتار خود) را جایگزین روش‌های کنترل بیرونی می‌کند، در بلند مدت را به مسیر آرامش برمی‌گردانند.

از آنجایی که کوچینگ بر پایه باور و اعتماد به مراجع بنا شده و به جای اشاره به گذشته و درگیر شدن در آنچه در میان زوج اتفاق افتاده است، به آینده می‌پردازد و به زوج کمک می‌کند تا هر یک به صورت جداگانه به بررسی رفتار خود و آنچه می‌تواند در روند بهبود رابطه شان اثر گذارد، حرکت کنند، می‌تواند اثرات بلند مدت‌تری در حل مشکلات زوجین ایفا کند. از سویی کوچینگ یک روش آموزشی می باشد. یعنی زوجین بعد از جلسه کوچینگ، یاد می گیرند از این به بعد چگونه برای حل مشکلات خود گفت وگو کنند.

کوچینگ و حل اختلاف زوجین

کوچ رابطه ای برای کسانی که طلاق گرفته اند هم استفاده می شود؟

ریلیشنشیپ کوچ ها، حتی می توانند به افرادی که رابطه عاشقانه ای هم ندارند کمک کنند. آن ها به افراد مجردی که تجربیات تلخی از روابط گذشته دارند، یا آن ها که مشخصا نمی دانند از رابطه چه انتظاراتی دارند کمک می کنند. همچنین افرادی که به دنبال شریک خاصی هستند و یا آن ها که ترجیح می دهند عشق به سراغ آن ها بیاید میتوانند از تجربیات و کمک کوچ های رابطه استفاده ببرند.

چرا کوچ مشاوره یا نسخه‌ای نمی‌دهد؟

زیرا از نظر کوچ نیازی به اصلاح یا تغییر مراجع نیست. بلکه کوچ به‌سادگی در حال کشف، پرده‌برداری یا صیقل وجود منحصربه‌فرد مراجع است. از سویی در تمامی جلسات کوچینگ دستور جلسه و موضوعیت از طرف مراجع اعلام می شود. تمرکز کوچ حل مسئله مراجع است نه تعریف کردن موضوع جلسه برای او. 

وقتی نیازهای زوج با یکدیگر متفاوت باشد، آنها در گام اول دیگری را به عدم درک یکدیگر محکوم می‌کنند و در مواردی تلاش می‌کنند دیگری را کنترل کنند تا برای رفع نیاز اساسی آنها اقدام کند. کوچینگ روشی گفت و گو محور است. کوچ کمک می کند آنها پیش از هرچیزی دست از کنترل یکدیگر بردارند و سهم خودشان در بهبود رابطه را مد نظر قرار دهند. این نقطه تقابل مشکلات می باشد.

کوچ رابطه ای برای کسانی که طلاق گرفته اند هم استفاده می شود؟

کوچینگ رابطه
شما میتوانید فایل pdf این آموزش را از طریق لینک زیر دانلود کنید

دانلود PDF مقاله 

  • درخواست مشاوره

مشاوره آموزشی رایگان

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی مجموعه فراکوچ استفاده نمائید.

مشاوران آموزشی
موسسه فراکوچ
پاسخگوی شما هستند
[/section]

4.5/5 - (6 امتیاز)

2 دیدگاه برای “کوچینگ رابطه چیست؟

    • فرحناز فرامرزی نویسنده حوزه کوچینگ و روانشناسی گفته:

      سلام وقتتون بخیر امیدوارم خوب باشین
      خیر . هر کدام یک مبحث جدا هستند و بستگی به موضوع فرد داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.