کوچینگ مالی یا مشاوره مالی، کدام یک موفق‌تر است؟

کوچینگ مالی یا financial coaching چیست؟
خانه » مقالات فراکوچ » بیزینس کوچینگ » کوچینگ مالی یا مشاوره مالی، کدام یک موفق‌تر است؟

مطمئناً حضور یک کوچ در هر چالشی که افراد در زندگی با آن روبرو هستند، میتواند کمک‌کننده و مفید باشد. آیا به فکر ارتقاء کسب‌وکار خود هستید؟ یک کوچ شغلی یا یک بیزینس کوچ استخدام کنید. احساس می‌کنید زیر بار مشکلات کمر خم کرده‌اید؟ می‌توانید لایف کوچینگ را امتحان کنید. گاهی احساساتتان مانع تصمیم‌گیری‌های درست مالی می‌شوند؟ کوچینگ مالی می‌تواند چاره کار شما باشد. برخلاف مشاوران مالی که بر ایجاد استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و برنامه‌های مالی تمرکز می‌کنند، کوچ‌های مالی نگاهی دقیق به جنبه‌های رفتاری امور مالی می‌اندازند. برخی معتقدند کوچینگ مالی ایجاد فرایندها و ابزارهایی برای ایجاد تعادل بین نیازهای رفتاری و مالی مشتری میباشد.

نیاز افراد به کوچینگ مالی به‌ سادگی قابل حس است. یک برنامه مالی، حتی اگر بی‌عیب و نقص باشد، همچنان تابع رفتار و احساسات انسان است. هنگام توسعه بازارها، واکنش بسیاری این است که طمع کنند و در واقع ریسک بیشتری را بپذیرند، هنگامی‌ که بازار در حال افول است و می‌خواهند کالا یا خدمات خود را بفروشند، اینجا شرایط رعب‌انگیز می‌شود و در بازارهای جانبی ممکن است احساس ناامیدی را تجربه کنند و بخواهند شرایط را به هر نحوی تغییر دهند که بهترین عملکرد را داشته باشند. یک مشاور مالی می‌تواند یک برنامه مالی شخصی و مجموعه سرمایه‌گذاری برای مشتری خود طراحی کند؛ اما اگر مشتری همیشه بخواهد بر اساس تسکین ناراحتی‌های کوتاه‌مدت خود، تغییراتی در برنامه سرمایه‌گذاری ایجاد کند، ممکن است تلاش‌های مشاور مالی بی‌نتیجه باشد. دقیقاً همین‌ جا است که نیاز به کوچ مالی پررنگ می‌شود.

 

کوچینگ مالی چیست؟

کوچینگ مالی علمی است که بر بهبود وضعیت مالی مشتریان چه از لحاظ شخصی و چه تجاری متمرکز است. کوچینگ مالی شخصی به فرد می‌پردازد و نوع تمرکز به شرایط زندگی آن فرد بستگی دارد. مشتریان تجاری شامل مالکان و شرکت‌های انحصاری هستند. هدف اصلی یک کوچ مالی پرداختن به امتیازات موجود در نقاط روشن و تاریک مسائل مالی افراد و شرکت‌ها و همچنین رابطه عاطفی آن‌ها با پول است تا بتواند برنامه‌ای گام‌ به‌ گام برای کمک به مشتری در رسیدن به اهداف مالی خاص و کسب آگاهی ارائه دهد و عاداتی را برای حمایت از موفقیت مالی بلندمدت آن‌ها جایگزین و یا ایجاد کند.

کوچینگ مالی چیست؟

کوچ مالی کیست؟

کوچ مالی یک فرد حرفه‌ای آموزش دیده میباشد که با مشتریان خود همکاری می‌کند و آن‌ها را در راه رسیدن به اهداف مالی همراهی می‌کند. این فرآیند کاملاً شخصی و بدون قضاوت خواهد بود. کوچ‌های مالی با ارائه پشتیبانی، ایجاد انگیزه، تشویق، ارائه بازخورد و بکار گیری ابزارهای خاص به افراد در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کنند. یک کوچ مالی رویکرد خود را بر اساس نیازهای منحصر به‌ فرد هر فرد شخصی‌سازی می‌کند؛ با این هدف که به آن‌ را برای پیشرفت در زمینهٔ مالی زندگی خود همراهی کند. کوچینگ مالی یک رویکرد انعطاف‌پذیر است که می‌تواند برای بسیاری از مشتریان با طیف وسیعی از اهداف مالی مثمر ثمر باشد.

 

چرا افراد کوچ مالی استخدام می‌کنند؟

در حال حاضر، هزاران نفر برای دستیابی به وضعیت مناسب مالی خود به‌ صورت شخصی و حرفه‌ای به کمک نیاز دارند. متأسفانه، این موضوع به دلیل عدم تأمین منابع مالی شخصی هنوز هم برای بسیاری تابو است. از آنجا که این یک موضوع بسیار حساس است، کوچ مالی یک سرویس بسیار ارزشمند به شمار می‌رود؛ چراکه برای کمک به مشتریان در جهت افزایش سواد مالی، مقابله با مشکلات مالی و ایجاد فضایی امن در دسترس خواهد بود. این دست مسائل موضوعاتی هستند که اکثر مردم نمی‌توانند درباره آن با دوستان و خانواده صحبت کنند. از این‌ رو در جامعه امروز نیاز مبرم به کوچینگ مالی آشکار است.

 

آشنایی با مزایای کوچینگ مالی

مزایای استفاده از کوچینگ مالی برای کسب‌وکار، بستگی به نوع سازمان و شرایطی دارد که شرکت برای رشد مطلوب خود با آن روبروست. بسیاری از کارآفرینان برای خود یا شرکتشان به دنبال کوچینگ مالی هستند. آن‌ها ممکن است به جایی برسند که به کمک کوچ مالی نیاز دارند تا در موارد زیر به آن‌ها کمک کند:

  • درک نحوه تقسیم صحیح بین هزینه‌های شخصی و تجاری؛
  • ایجاد بودجه‌ای برای هزینه‌های اضافی و هزینه‌های کسب‌وکار؛
  • درک جریان نقدینگی؛
  • شفاف‌سازی نحوه پرداخت بدهی‌ها با اعداد و ارقام مشخص
  • بررسی روند کسب‌وکار؛
  • بررسی حقوق و دستمزد کارکنان
  • کمک به مراجع تا ببیند چگونه می‌تواند کسب‌وکار خود را سودآور کند و به این سؤالات پاسخ دهد:
  1. چه چیزی مانع رشد من در کسب‌وکارم می‌شود؟
  2. آیا کسب‌وکار خود را به‌طور مؤثری اداره می‌کنم؟
  3. چگونه می‌توانم از کسب‌وکارم درآمد بیشتری داشته باشم و آن را حفظ کنم؟
  • شفاف‌سازی در مورد چگونگی صرف هزینه‌ها
  • غلبه بر ترس مدیریت مالی
  • درک عوامل مؤثر بر سوابق اعتبار شما
  • درک و آگاهی از میزان بدهی‌ها و اقساط
  • یادگیری چگونگی برنامه‌ریزی برای آینده مالی خود.

مزایای استفاده از کوچینگ مالی

آیا کوچینگ مالی همان مشاور مالی است؟

با توجه به اینکه این عناوین شباهت زیادی به هم دارند اما بین مشاوران مالی و کوچ‌های مالی شباهت بسیار کمی وجود دارد. تفاوت بین کوچ مالی و مشاور مالی در این است که یک مشاور مالی معمولاً در شرکتی کار می‌کند که محصولات خاصی مانند سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به بازار عرضه می‌کند. تنها تمرکز آن‌ها بر این است که با برنامه‌ریزی بلندمدت به شما کمک کنند تا مبلغ X دلار را ماهانه به یکی از محصولات توصیه‌شده آن‌ها و به‌منظور دستیابی به مقدار دلاری دلخواه برای سرمایه‌گذاری خود برسید.

درحالی‌ که یک کوچ مالی بیشتر روی کمک به شما در ایجاد بودجه و پایبندی به آن تمرکز دارد، به‌طوری‌ که تمام سرمایه و پول شما در جاهای مناسب سرمایه‌گذاری و صرف می‌شوند. مزیت برتر کوچینگ مالی این است که از طریق به‌ کارگیری پولی که در حال حاضر برای دستیابی به تمام اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت خود دارید، به شما کمک می‌کند. این اهداف معمولاً شامل تسویه بدهی، حفظ هزینه‌های زندگی ماهانه، رعایت بودجه، پیشبرد مالی و صرفه‌جویی در پول برای ماشین جدید، خرید اولین خانه، هزینه فرزندان، هزینه تحصیلات فرزندان و بازنشستگی و حتی برنامه‌ریزی یک تعطیلات بسیار شایسته بدون افزایش بدهی است.

 

نتیجه‌گیری

در کوچینگ مالی، کوچ بیشتر شما را با ابزارها و طرز فکری مجهز می‌کند که بتوانید تا پایان عمر بهترین تصمیمات مالی خود را بگیرید. در جایی جمله‌ای خواندم که مفهوم زیبایی داشت «یک میلیون دلار را به خاطر پول هدف قرار ندهید، بلکه به آن فکر کنید که با رسیدن به آن چه کسی خواهید شد.» کوچ مالی بیشتر تمرکز خود را بر فردی می‌گذارد که در حال تبدیل شدن به آن هستید. شخصی که ازنظر مالی قوی، مطمئن، باهوش و مستقل است؛ بنابراین یک کوچ مالی حرفه‌ای شما را به کلیدهای مالی ارزشمندی مجهز می‌کند!

اگر می‌دانید که باید منابع مالی خود را به‌درستی پیش ببرید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید می‌توانید برای کمک به پیشبرد اهداف خود، با مشاوران ما تماس بگیرید تا از راهنمایی و همراهی کوچ‌های ما در فراکوچ بهره‌مند شوید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر و برقراری ارتباط با مشاوران فراکوچ کلیک کنید.
کوچینگ مالی
شما میتوانید فایل pdf این آموزش را از طریق لینک زیر دانلود کنید

دانلود PDF مقاله 

این مقاله توانسته چقدر به شما کمک کند؟

2 دیدگاه برای “کوچینگ مالی یا مشاوره مالی، کدام یک موفق‌تر است؟

    • admin-FaraCoach گفته:

      سلام
      از بازخوردتون متشکریم
      می تونید برای رزرو جلسه مشاوره با شماره ۰۲۱۹۱۰۹۱۱۲۱ تماس بگیرید یا فرم درخواست جلسه رو از آدرس crm.faracoach.com تکمیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.