مدل CLEAR کوچینگ

بررسی مدل CLEAR در کوچینگ

در دنیای امروز، کوچینگ به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در بهبود عملکرد شخصی و حرفه‌ای شناخته می‌شود. از آنجا که افراد هر روزه با چالش‌ها و مسائل جدیدی روبه‌رو می‌شوند، نیاز به یک مدل کوچینگی که به طور جامع به ارتقاء زندگی افراد کمک کند، احساس می‌شود. یکی از این مدل‌های کوچینگ، مدل CLEAR است که در این مقاله از فراکوچ به آن پرداخته خواهد شد.

 

مدل CLEAR کوچینگ چیست؟

مدل clear کوچینگ (CLEAR coaching model) توسط استاد “لیدرشیپ”، “پیتر هاوکینز” و سپس گروه مشاوره “bath”، در اوایل دهه ۱۹۸۰ تنظیم گردید. اگرچه این مدل قبل از مدل محبوب GROW (مدل GROW طی دهه ۱۹۹۰ تنظیم و تدوین شده بود) در دسترس بوده است، اما هنوز هم برای مدیران و کوچ ها یک گزینه کاربردی محسوب می شود.

ایده اصلی و بنیادی این مدل آن است که برای دستیابی به حداکثر عملکرد در محل کار، فقط یک مدیر کافی نیست (فردی که صرفا کارهای بخشی را تنظیم میکند و افراد را در قدم های بعدی راهنمایی میکند). شما اغلب باید در فرایند کاری کارمندان مداخله کنید و در نقش کاتالیزور، آنها را در راه دستیابی به اهداف هدایت کنید. این مدل بر نیاز به کوچینگ در فضای سریع و رقابتی کسب و کار امروزی، برای تقویت رشد کارمندان تاکید بسیاری دارد.

مدل CLEAR کوچینگ (CLEAR coaching model) به شما کمک می کند تا آنچه را که دیگر برای مشتریان شما مناسب نیست، شناسایی کنید و پس از تحلیل، در صورت لزوم  تغییر، غلبه و یا حتی رها کنید. این مدل کوچینگ برای تقویت نگرش های مثبت و حمایت از موفقیت و لیدرشیپ هر چه مناسب تر برای زندگی تان، کمک می کند. مدل کلیر به مشتری این امکان را می دهد تا از زاویه دیگری نگاه کند زیرا به مشتری می تواند برای تطبیق بهتر اهداف به طور قاعده مند موارد متفاوتی را بسنجد. بدین گونه آنچه برای دستیابی به هدف، مهم است مشخص می شود.

کلمه CLEAR  مخفف موارد ذیل میباشد :

  • Contracting به معنای قرارداد بستن
  • Listening به معنای گوش دادن
  • Exploring به معنای کشف کردن
  • Action به معنای اقدام کردن
  • Review به معنای بررسی کردن

البته که مدل clear تفاوت زیادی با مدل GROW ندارد اما در این مدل عناصر دیگری جای دارند که مدل GROW به دلیل محدودیت هایش نمیتواند آن ها را پوشش دهد.

 

 

💥 فرصت استثنائی 💥

برای یادگیری دوره ۳ ساعته مهارت های کوچینگ فراکوچ

و دریافت مدرک CCE به صورت رایگان

 همین حالا اقدام کنید.

دوره آموزش رایگان کوچینگ
آموزش رایگان -یاسر متحدین - فراکوچ

 

مرحله اول قرارداد (Contracting)

در جلسات کوچینگ شما تنها به کوچی کمک نمیکنید تا اهداف و حاصل این جلسات را پیدا و یا شناسایی کند، بلکه شما در عین حال مکالمه و بحثی را شروع میکنید، حوزه مشخصی را برای کوچینگ تعیین میکنید و قوانین و مقرراتی را برای همکاری با کوچی تنظیم میکنید. هدف اصلی این مرحله ان است که حوزه عمومی جلسات را مشخص کنید و برای جلوگیری از سردرگمی و هر گونه سوءتفاهمی فرایند و چگونگی کوچینگ را به طور کلی تشریح کنید. برای ایجاد برنامه یک فرایند سازمان یافته و قابل پیگیری، توجه داشته باشید مواردی چون تدارکات (لجستیک)، تعداد جلسات، مدت زمان و حتی مکان جلسه از قبل مشخص شود.

مرحله اول در مدل کلیر قرارداد (Contracting)

مرحله دوم گوش دادن (Listening)

در این مرحله با حواس جمع به صحبت های کوچی خود گوش فرا دهید و با همدلی سعی کنید به ان ها در درک شرایط فعلیشان کمک کنید تا نگرش شخصی بهتری داشته باشند. این مرحله در فرایند بسیار حیاتی و ضروری است، چرا که به فرد یا کوچی این امکان را میدهد تا فرضیات و انگیزه های مربوط به رفتارش را به چالش بکشید. در این دوره کوچ نباید بیش از حد مداخله کند. در عوض، آنها فقط باید مکالمه را به گونه ای هدایت کنند که کوچی درباره موضوعات و مشکلات فعلی اش صحبت کند.

در واقع در این مرحله از چهار سطح یا نوع گوش دادن برای کوچ استفاده میشود:

  1. توجه کردن: تمام توجه اش را به کوچی اختصاص دهد.
  2. دقیق شدن: گفته های فرد را تفسیر و درک کند تا بحث را به طور خلاصه بیان کند.
  3. همدلی کردن: به کوچی خود نشان دهد که احساسات او را در حین مکالمه عمیقا درک میکند.
  4. خالص سازی: گفته های کوچی را درک، تفسیر و بیان کند.

مرحله دوم در مدل کلیر گوش دادن (Listening)

مرحله سوم کشف کردن (Exploring)

این مرحله شامل دو عنصر و مشخصه است:

  1. عنصر اولیه (Exploring 1): کمک کردن به مراجعه یا کوچی در درک تاثیراوضاع شخصی بر خودشان.
  2. عنصر ثانویه (Exploring 2): به چالش کشیدن کوچی برای تفکر و تعمق در احتمالات و  اقدامات آینده برای حل مسائل.

سوالات هدفمندی باید برای پرسش آماده شوند تا بتوان میزان تاثیر شرایط فعلی کوچی را بر جنبه های شغلی و شخصی، زندگی و یا حتی اقدامات آینده را بررسی کرد. معمولا در همین مرحله است که فرد و یا کوچی لحظه ای را تجربه خواهد کرد که چراغ حل مسائل روشن میشود و واقعا آنچه را که مانع دستیابی به اهدافشان میشده را شناسایی میکنند. در این بخش از مدل clear تعیین اولیه مداخلات بالقوه و بررسی اثربخشی آنها انجام میشود.

مرحله سوم در مدل کلیر کشف کردن (Exploring)

مرحله چهارم اقدام کردن (Action)

در این مرحله شما باید در نقش حامی از کوچی خود در انتخاب و تصمیم گیری درباره اقدامات آینده حمایت کنید.

در واقع تمرکز و هدف این مرحله آن است که کوچی را ترغیب کنید تا به انجام اقدامات لازم برای ایجاد تغییر متعهد شود تا نگرش جدید خود را درونی سازد.

او باید بتواند با در نظر گرفتن پتانسیل واقعی هر گزینه و تاثیر آن ها چه بر جنبه حرفه ای و چه شخصی برای گام های بعدی در آینده، اقدامات لازم را انجام دهد.

مرحله چهارم در مدل کلیر اقدام کردن (Action)

مرحله پنجم بررسی کردن (Review)

و سرانجام این مرحله پایانی جلسه است که شامل تقویت زمینه های تحت پوشش، تصمیمات گرفته شده و ارزش افزوده میباشد. همچنین شما در نقش یک کوچ، باید کوچی خود را تشویق کنید تا بازخوردش را در مورد هر آنچه که در فرآیند کوچینگ مفید یا دشوار بوده است بگوید و اینکه بپرسید آنها دوست دارند در جلسات آینده چه چیزی متفاوت باشد.

بازخود و نظرات کوچی بسیار مهم هستند و باید ان ها را برای این کار تشویق کنید. اینکه چه چیزی برایشان مفید بوده و با چه موارد باید دست و پنچه نرم میکردند و یا حتی چه چیزی را میخواهند در جلسات اینده کوچینگ تغییر دهند.

مجموعه مراحل اقدام باید بررسی و ارزیابی شود تا مناسب ترین و عملی ترین برنامه تهیه شده تایید شود. اگر ان ها به این اهداف جدیدا تعیین شده نرسند (که شاید در جلسه کوچینگ آینده جمع شده باشد) شاید لازم باشد که فرایند را از نو، با ارزیابی مجدد موقعیت جدید فرد، آغاز کنید.

مرحله پنجم در مدل کلیر بررسی کردن (Review)

 

اجرای مدل CLEAR کوچینگ چگونه است؟

مدل clear یک مدل برای فرآیند کوچینگ است که بر پرورش کارکنانی متمرکز است که به برنامه‌های تیمی متعهد اند و مایل به مشارکت در رسیدن به اهداف هستند. می توان از این مدل برای ارزیابی وضعیت کلی مراجع یا برای بررسی هر مشکل مراجع به صورت جداگانه استفاده کرد. این فرآیند با گفتگو کوچ و مراجع پیرامون وضعیت فعلی کوچی شروع می‌شود. سپس کوچ اطلاعاتی در مورد اهداف، ارزش‌ها و منابع مراجع جمع آوری می‌کند. با این اطلاعات، کوچ یک برنامه اختصاصی در راستای اهداف مراجع طراحی می‌کند. سپس کوچ و مراجع برنامه را بررسی کرده و تغییرات لازم را اعمال می‌کنند. در نهایت، کوچ در جهت اجرای برنامه از مراجع حمایت می‌کند.

در مرحله قرارداد، انتخاب اهداف واضح و قابل دستیابی برای فرآیند کوچینگ مهم است. همچنین در این مرحله باید کوچ و مراجع در مورد انتظارات از فرآیند کوچینگ همسو شوند. مراجع باید بداند که چگونه فرآیند کوچینگ می تواند به بهترین شکل نیازهای او را برآورده کند.  این دانش، به ایجاد اعتماد و همچنین ایجاد رابطه بین کوچ و مراجع کمک کنتده است  و احتمال یک نتیجه موفقیت آمیز را افزایش می‌دهد. در نهایت، مسائلی مانند تعداد جلسات، مدت زمان هر جلسه، مکان جلسات بررسی و یک برنامه منظم و قابل پیگیری تدوین می‌شود. با توجه به این جزئیات، هم کوچ و هم مراجع می‎توانند بدون حواس پرتی بر روی اهداف فرآیند کوچینگ تمرکز کنند.

پس از تکمیل مرحله ابتدایی فرآیند، عمق مسئله مراجع را بررسی می‌کنیم. این مرحله که بر گوش دادن فعال کوچ تأکید دارد، به مراجع اجازه می‌دهد تا افکار و احساسات خود را آشکارا و صادقانه بیان کند. بسیار مهم است که کوچ در این مرحله متمرکز بماند، زیرا آنها باید گفتگو را به سمت بخش‌هایی هدایت کنند که ممکن است بینشی در مورد راه حل‌های بالقوه ارائه دهد. استفاده از سؤالات سقراطی در این مرحله مهم است، زیرا این سوالات به چالش کشیدن باورها و ایجاد انگیزه برای تغییرات مثبت را به دنبال دارد.

مدل clear یک چارچوب بسیار موثر است که می تواند توسط کوچ‌ها برای بررسی وضعیت فعلی مراجع استفاده شود. این مدل با پرسیدن سوالات کاوشگرانه توسط کوچ شروع می‌شود تا درک عمیق تری از وضعیت عاطفی و حرفه‌ای مراجع به دست آید. مدل clear به افراد کمک می‌کند تا موانع رسیدن به اهدافشان را شناسایی کنند. این مدل یک ابزار ضروری برای هر کوچی‌ست که می خواهد به مراجعین خود در دستیابی به تغییرات پایدار رفتاری کمک کند.

در مرحله “اقدام” این مدل، مراجع در صندلی راننده قرار می‌گیرد و به تمام تغییرات مورد نیاز با هدف درونی کردن باور جدید متعهد می‌شود. سؤالاتی که در این مرحله پرسیده می‌شود باید از  جنس «چه کسی»، «چه چیزی»، «کجا»، «چه زمانی» و «چگونه» باشد تا مراجع در مسیر اقدام گام بردارد.

مرحله بررسی و بازبینی به اندازه ارزیابی اولیه مهم است. این زمانی است که شما یک قدم به عقب برمی‌دارید و در نظر می‌گیرید که روند کوچینگ تاکنون چگونه پیش رفته است و آیا موفقیت آمیز بوده است یا خیر. همچنین از مراجع خود در مورد تجربیاتش و چیزهایی که برایش مفید یا دشوار بود، بازخورد می‌گیرید. فراموش نکنید وجود یک مدل مشخص برای بررسی پیشرفت و اهداف ضرورت دارد.

 

نتیجه گیری

مدل clear از مدل های قدیمی و پرکاربرد کوچینگ برای مدیران ارشد میباشد. این مدل نسبت به مدل grow کاربرد کمتری را در ایجاد ساختار جلسات کوچینگ دارد. اما تفاوت ارزشمند مدل clear با مدل grow این است که مدل clear باعث میشود نگرش متفاوتی ایجاد شود و ارتباط کوچ با کوچی در زمینه های گفته شده با کیفیت بیشتری برقرار شود. همچنین با استفاده از این مدل میتوان در جلسات کوچینگ بر موارد متفاوت دیگری تمرکز کرد.

با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزش کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

مدل کوچینگ clear
شما میتوانید فایل pdf این آموزش را از طریق لینک زیر دانلود کنید

دانلود PDF مقاله 

مشاوره آموزشی رایگان

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی مجموعه فراکوچ استفاده نمائید.

مشاوران آموزشی
موسسه فراکوچ
پاسخگوی شما هستند
[/section]

این مقاله توانسته چقدر به شما کمک کند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.