کوچینگ شغلی چیست؟

كوچینگ شغلی (جاب کوچبنگ) چیست؟
خانه » مقالات فراکوچ » بیزینس کوچینگ » کوچینگ شغلی چیست؟

آیا احساس درماندگی می‌کنید؟ آیا از انتخاب‌هایتان مطمئن نیستید؟ یا شاید بعد از مدت‌ها دوباره به دنبال شغلی جدید و موفقیت در زمینه شغلی خود هستید؟ اگر پاسخ شما به هرکدام از این سوالات مثبت است، کوچینگ شغلی (job coaching) می‌تواند یک راه حل مناسب برای شما باشد. با کوچینگ شغلی، شما نگرش متفاوتی در مسیر کاریتان خواهید داشت و به ابزار و تکنیک های متفاوتی دسترسی پیدا می کنید که برای کمک به شما در دستیابی به اهدافتان طراحی و تهیه شده اند.

 

کوچینگ شغلی چیست؟

در دنیای امروز، شغل و کار به عنوان یک بخش مهم از زندگی ما در نظر گرفته می‌شود. اما ممکن است به دلایلی مانند عدم رضایت، عدم مطابقت با علاقه‌ها و استعدادها، یا عدم پیشرفت مطلوب در شغل فعلی، احساس درماندگی کنید. همچنین، ممکن است در مورد انتخاب شغلی مناسب برای آینده خود شک داشته باشید و به دنبال راهی برای رسیدن به اهداف شغلیتان باشید. در این همه موارد، جاب کوچینگ یا همان کوچبنگ شغلی می‌تواند به شما کمک کند.

جاب کوچینگ (job coaching) یا کریر کوچینگ (career coach) فرایندی است که در آن یک کوچ حرفه‌ای با شما همراهی می‌کند و در بهبود وضعیت کاری و رسیدن به اهداف شغلیتان شما را راهنمایی می‌کند. کریر کوچ با شما همکاری می‌کند تا مهارت‌ها و استعدادهای خود را شناسایی کنید، اهداف شغلیتان را تعیین کنید و برنامه‌ریزی مناسبی برای دستیابی به آنها داشته باشید. همچنین، او می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با شغل، بهبود مهارت‌های شغلی و استراتژی‌های جستجوی شغلی کمک کند.

 

جاب کوچ (Job Coach) چگونه کمک می کنند؟

جاب کوچ ها کسانی هستند که میتوانید ایده های جدیدتان را با آن ها به اشتراک بگذارید. مثلا همان افکاری که در خلوت به آن فکر می کنید و زیاد از عملی بودنشان مطمئن نیستید! استخدام یک جاب کوچ تنها شروع این سفر مهیج است، زیرا آزمون و خطا بخش بسیار مهمی از کارتان خواهد بود.

اگر درباره نحوه همکاری با یک متخصص در این زمینه کنجکاوید و میخواهید اطلاعاتی بیشتری درباره ان کسب کنید پس حتما ادامه پست را بخوانید.

تعریف کوچینگ شغلی

جاب کوچ کیست؟

کار کریر کوچ پویایی زیادی دارد و بسته به نیازهای هر فرد ممکن است متفاوت باشد. مثلا جاب کوچ ها، به افرادی که در یادگیری و ارتباط کاری مشکل دارند کمک می کنند و در این زمینه مهارت خاصی دارند. آن ها با توجه به نیازهای فرد مورد نظر آموزش های فردی متفاوتی را ارائه می دهند. شاید آن ها، در ابتدا شغل را ارزیابی کنند تا وظایفشان مشخص شود و در ادامه برنامه خاصی را تدوین کنند تا بتوانند نحوه درست انجام وظایف کاری را آموزش دهند. کارمند (مشتری) باید بتواند بیشتر و بیشتر روی خود کار کند تا زمانی که بتواند به تنهایی تمامی وظایف کاری اش را درست و بدون کمکی انجام دهد.

جاب کوچ ها گاهی به روش های غیر رسمی کار می کنند اما گاهی هم ممکن است از روش های مبتنی بر شواهد استفاده کنند. همچنین آن ها می توانند با کارفرمایان همکاری کنند تا نیازها و یا ضروریات کسب و کار را بررسی کنند، در صورت نیاز آن ها را توسعه دهند و یا تغییراتی شخصی در آن ایجاد کنند.

 

وظیفه کوچینگ شغلی چیست؟

جاب کوچ ها شایستگی هر فرد را برای مشاغل مختلف ارزیابی می کنند و به آنان کمک می کنند تا برای مشاغل مناسب آماده شوند. برخی از وظایف خاص آنها عبارتند از:

  1. تشخیص استعدادها و مهارت‌ها:

    کوچ شغلی با استفاده از روش‌های تحلیلی و تمرینات شناختی، به شناسایی استعدادها و مهارت‌های مشتریان خود می‌پردازد. این شناسایی به مشتریان کمک می‌کند تا استعدادها و مهارت‌های خود را بشناسند و در زمینه‌هایی که بهترین عملکرد را دارند، فعالیت کنند.

  2. راهنمایی در جستجوی شغل:

    اگر مشتری به دنبال شغلی جدید است، جاب کوچ می‌تواند در جستجوی شغلی کمک کند. او ممکن است به مشتری در تهیه رزومه، نوشتن نامه ارائه، آماده‌سازی برای مصاحبه‌های شغلی، استراتژی‌های شبکه‌سازی و استفاده از منابع آنلاین کمک کند.

  3. شناسایی و تحلیل نیازها:

    یک حریر کوچ باید با مشتریان خود در مورد نیازها، اهداف و تمایلات شغلی آنها صحبت کند. او باید به طور دقیق استعدادها، مهارت‌ها، ارزش‌ها، علاقه‌ها و هدف‌های شغلی مشتری را شناسایی کند.

  4. هماهنگی شغلی:

    جاب کوچ می‌تواند به مشتری در هماهنگی بین استعدادها و مهارت‌هایشان و شغل یا حرفه‌ای که بهترین توانایی را در آن دارند کمک کند. او می‌تواند به مشتری در شناسایی شغل‌های مناسب، تحلیل بازار کار و روندهای شغلی راهنمایی کند.

  5. توسعه مهارت‌ها:

    جاب کوچ ممکن است برای بهبود مهارت‌های شغلی مشتریان خود برنامه‌های آموزشی و تمریناتی را طراحی و ارائه کند. او می‌تواند به مشتری در توسعه مهارت‌های فنی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مدیریتی و مهارت‌های مسیریابی کمک کند.

  6. برنامه‌ریزی شغلی:

    جاب کوچ می‌تواند به مشتری در تعیین اهداف شغلی کمک کند و برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای رسیدن به این اهداف راهنمایی کند. او می‌تواند به مشتری در تنظیم اولویت‌های شغلی، تعیین مراحل و اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به اهداف کمک کند.

  7. ارزیابی و بازخورد:

    جاب کوچ باید به مشتری بازخورد بدهد و عملکرد و پیشرفت شغلی او را ارزیابی کند. او می‌تواند به مشتری کمک کند تا بهبودهای لازم را در مسیر شغلی خود ایجاد کند و با موفقیت‌های خود ارتباط برقرار کند.

 

مقالات مشابه:

معرفی کوچینگ سارمانی
بیزینس کوچینگ چیست؟ | فراکوچ
کوچینگ فروش چیست؟
ریسک پذیری (risk management) چیست؟
استارت آپ چیست؟
مهارت رهبری چیست؟

 

مخاطبان کوچینگ شغلی چه کسانی هستند؟

مخاطبان کوچینگ شغلی می‌توانند افرادی با تمام سطوح تجربه و مقاطع شغلی مختلف باشند. در واقع، هر کسی که بهبود شغلی خود را جدی بگیرد و به دنبال توسعه و پیشرفت در حوزه شغلی خود باشد، می‌تواند از خدمات جاب کوچینگ بهره‌برد. به طور کلی، مخاطبان کوچینگ شغلی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افرادی که در حال جستجوی شغل هستند: این شامل افرادی است که به دنبال یافتن شغل مناسب هستند و نیاز به راهنمایی و مشاوره در مورد جستجوی شغل، رزومه نویسی، مصاحبه شغلی و استراتژی‌های شبکه‌سازی دارند.
  • افرادی که نیاز به تغییر شغل دارند: افرادی که در حال حاضر در یک شغل هستند ولی به دلایلی نیاز به تغییر شغل دارند. آنها ممکن است به دنبال راهنمایی در مورد شناسایی مسیرهای شغلی جدید، تحلیل شغل فعلی خود و برنامه‌ریزی برای تغییر شغل باشند.
  • افرادی که بهبود شغلی خود را می‌خواهند: این شامل افرادی است که در شغل فعلی خود هستند ولی به دنبال بهبود مهارت‌ها، رشد حرفه‌ای و پیشرفت در شغل خود هستند. آنها ممکن است به راهنمایی در مورد توسعه مهارت‌های شغلی، بهبود عملکرد، مدیریت استرس و تعادل کار و زندگی نیاز داشته باشند.
  • حرفه‌ای‌های جوان: افرادی که در مراحل ابتدایی حرفه‌ی خود هستند و نیاز به راهنمایی در مورد انتخاب رشته تحصیلی، شروع حرفه‌ی شغلی، توسعه مهارت‌ها و ساخت شبکه‌های حرفه‌ای دارند.
  • مدیران و رهبران: مدیران و رهبران سازمانی نیز ممکن است به کوچینگ شغلی نیاز داشته باشند. آنها ممکن است به دنبال توسعه مهارت‌های مدیریتی، بهبود رهبری، مدیریت زمان و استراتژی‌های موفقیت در سطح سازمانی باشند.

توجه داشته باشید که مخاطبان جاب کوچینگ می‌توانند در صنایع مختلف و در سطوح مختلف سازمانی فعالیت کنند. همچنین، افرادی که مشکلاتی مانند عدم رضایت از شغل، استرس شغلی، کمبود تعادل کار و زندگی، بحران شغلی یا تعارض‌های حرفه‌ای دارند نیز می‌توانند از خدمات کوچینگ شغلی بهره ببرند.

اهمیت کوچینگ شغلی چیست؟

کوچینگ شغلی چه فایده ای برای کسب و کار دارد؟

صاحبان کسب و کار دوست دارند بدانند که آیا در برنامه ای سرمایه گذاری می کنند که جاب کوچینگ آن را آموزشی می دهد؟ و یا اینکه این آموزش ها برای افزایش بهره وری آنها مفید است؟ استخدام افرادی که ناتوانی هایی دارند برای کارفرما، نوعی سرمایه گذاری در نیروی انسانی است. بنابراین کارفرما نیز باید از مزایا آن مطلع باشد. در اینجا به برخی از این مزایا پرداختیم:

  • جاب کوچ ها مجموعه ای از کاندیدهای از پیش بررسی شده را در اختیار کارفرمایان قرار می دهند و زمان لازم برای استخدام را کاهش می دهند.
  • همکاری جاب کوچ ها مکمل فرایند استخدام و بررسی کاندید های متفاوت است.
  • آموزش و حمایت جاب کوچ ها برای هماهنگی سبک و استایل شرکت مفید خواهد بود. جاب کوچ ها این کار را تا زمانی که کارمند جدید مهارت کافی را به دست آورد، ادامه می دهند.
  • جاب کوچ ما مانند پلی ارتباطی می توانند با دیگر سازمان ها و تشکیلات ارتباط برقرار کنند و مانند منبعی مطمئن تنوع مورد نیاز شرکت در میان کارمندان فراهم سازند.
  • جاب کوچ ها می توانند به کارفرمایان در پرداخت و حسابرسی مالیات مانند Work Opportunity Tax Credit  (WOTC) و Disabled Access Tax Credit  برای کسب و کارهای کوچک کمک کنند.
  • در این زمینه از تجارت وظایف جاب کوچ ها عبارت است از: ارائه پشتیبانی های مداوم و خدمات حفظ شغل.
شما میتوانید فایل pdf این آموزش را از طریق لینک زیر دانلود کنید

دانلود PDF مقاله 

  • درخواست مشاوره

مشاوره آموزشی رایگان

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی مجموعه فراکوچ استفاده نمائید.

مشاوران آموزشی
موسسه فراکوچ
پاسخگوی شما هستند
[/section]

5/5 - (1 امتیاز)

3 دیدگاه برای “کوچینگ شغلی چیست؟

    • فرحناز فرامرزی نویسنده حوزه کوچینگ و روانشناسی گفته:

      بله درسته؛ کوچینگ کسب و کار و جاب کوچبنگ کاملا دو شاخه جدا هستند. اگر نیاز داشتید باز هم در این مورد مطالعه داشته باشید به مقاله “بیزینس کوچینگ چیست؟” ما سر بزنید:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.