سلف کوچینگ چیست؟

سلف کوچینگ (Self Coaching) چیست؟

سلف کوچینگ یک روش پیشرفته‌ی خودارتقاء است که به افراد کمک می‌کند تا بهترین نسخه‌ی خودشان را در زندگی به ارمغان بیاورند. این فرآیند متمرکز بر خودشناسی، تحلیل هدف‌ها و ایجاد برنامه‌های عملی برای رسیدن به آن‌ها می‌باشد. در این مقاله، با هم به دنیای سلف کوچینگ نگاهی خواهیم انداخت و خواهید فهمید که این ابزار چگونه می‌تواند به شما در بهبود زندگی کمک کند.

 

سلف کوچینگ (self coaching) چیست؟

سلف کوچینگ یا کوچینگ فردی فرایندی است که هدف آن رشد و توسعه فردی مراجعه کننده از طریق ایجاد تغییرات رفتاری هم در زمینه شخصی و هم در زمینه حرفه‌ای است. در واقع سلف کوچینگ شامل مجموعه‌ای از مهارت‌های کوچینگ و تکنیک‌های به روزیست که هر کسی می‌تواند از آن برای اعمال و ایجاد تغییرات پایدار استفاده کند.

 

 

تاریخچه سلف کوچینگ

تاریخچه سلف کوچینگ ریشه‌ در تاریخچه‌ی توسعه شخصی و مدیریت زمان دارد. قدمت این روش به دهه‌های قبل برمی‌گردد، اما به عنوان یک الگوی پرطرفدار در دهه‌های اخیر مطرح شده است. سلف کوچینگ به تدریج به عنوان یک ابزار کارآمد در بهبود زندگی شخصی و حرفه‌ای شناخته شده و مورد توجه مردم قرار گرفته است.

 

هر کس بهترین پزشک خود است

این اعتقاد در مسئله مربیگری حرفه‌ای صادق است. یعنی هر کس می‌داند که جواب و راه حل چیست، فقط لازم است که مربی به او کمک کند تا این پاسخ را از گنجینه درون خود استخراج کند. حال ممکن است که شخص برای پیدا کردن پاسخ با مشکلی مواجه باشد و خود نتواند پاسخ را پیدا کند، به همین دلیل به شخصی که با فرآیند و مراحل کوچ آشنایی دارد مراجعه می‌نماید و با کمک یک مربی به پاسخ درست پی می‌برد. طبق گزارش “آکادمی جهانی کوچینگ” این رشته دومین مهارت حرفه ای رو به رشد در جهان از لحاظ سرعت پیشرفت است.

💥 فرصت استثنائی 💥

برای یادگیری دوره رایگان آموزش کوچینگ

فراکوچ و دریافت مدرک CCE همین حالا اقدام نمایید.

دوره رایگان آموزش کوچینگ
دوره رایگان آموزش بیزینس کوچینگ

 

سلف کوچینگ با تغییر نگرش شروع می شود

سلف کوچینگ موثر، یعنی خودارزیابیِ خودمان، تا ببینیم چه قدر پیشرفت کردیم و چه کنیم تا بیشتر تغییر کنیم. به عبارتی پایش و یادگیری مداوم، پذیرش تغییرات لازم و اتخاذ طرز تفکری که از این دیدگاه حمایت می‌کند، سلف کوچینگ نامیده می‌شود. هدف سلف کوچینگ این است که به شما کمک کند تا تغییراتی در زندگی روزمره خود ایجاد کنید و به شما راهی را نشان می دهد تا بتوانید اهداف و مقاصدتان را از طریق استراتژی‌های مناسب شناسایی و از حداکثر پتانسیلتان استفاده کنید.

 

سلف کوچینگ در مقابل مربیگری سنتی

سلف کوچینگ با مربیگری سنتی تفاوت‌هایی دارد. در سلف کوچینگ، فرد خودش مسئول است و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کند، در حالی که در مربیگری سنتی، مربی نقش رهبری دارد و برنامه‌ها و راهنمایی‌ها را به افراد ارائه می‌دهد. سلف کوچینگ معمولاً هزینه کمتری نیاز دارد و به افراد اجازه می‌دهد در محیطی آرام و راحت به خودپنداره پرداخته و به اهدافشان دست پیدا کنند.

 

شروع سلف کوچینگ

 

مزایای سلف کوچینگ

اگر کوچ سراغ ندارید و کسی در دسترس شما نیست، در این گونه مواقع سلف کوچینگ گزینه مناسبی است. مزایای اصلی سلف کوچینگ عبارتند از:

نکته مهم در سلف کوچینگ این است که سلف کوچینگ ممکن است به یک پاسخ خودکار در برابر چالش‌ها تبدیل شود! در فرایند مفید سلف کوچینگ، شما می‌توانید تفکر، ایده‌ها و اعتقاداتان را کنکاش کنید و به نتیجه دلخواه برسید. همچنین به شما آموزش می دهد که متفاوت بیندیشید و سپس میتوانید کنترل بیشتری بر زندگی خود داشته باشید. البته مهم تر از همه، با سلف کوچینگ باید سرعت خود را کم کنید، هوشیار باشید و با خود مشورت کنید و ببینید که چه چیزی برای شما مناسب یا نامناسب است.

 

مزایای سلف کوچینگ چیست؟

 

سلف کوچینگ را چگونه تقویت کنیم؟

همانطور که گفته شد سلف کوچینگ باعث ایجاد تغییر در نگرش، رفتار و عادات شما می‌شود و با این تغییر در نگرش، پیشرفت کردن تسهیل میشود. در زیر به برخی عادات که در سلف کوچینگ موثر هستند اشاره کرده ایم که با تمرین آن ها میتوانید در زمینه کاری و فردی پیشرفت کنید.

 

  1. بنویسید!

نوشتن افکار، احساسات، ایده‌ها و برنامه‌های شما نه تنها انگیزه را بیشتر می‌کند بلکه شانس موفقیت شما را نیز افزایش می‌دهد. ایده‌ها، راه حل‌ها و امکانات جدید به دنبال خلاقیت شما ایجاد می‌شوند.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره خلاقانه فکر کردن بدانید، مقاله تفکر خلاقانه را مطالعه کنید.

 

  1. سوالات درستی بپرسید.

در سلف کوچینگ (self coaching)، باید سوالاتی بپرسید که بیشتر ذهنیت شما را به سمت ایجاد راه حل هدایت کند. تمرکز بر راه حل‌ها، یکی از سریع‌ترین روش‌های سلف کوچینگ برای رسیدن به موفقیت است. یکی از ساده‌ترین سوال‌هایی که می‌توانید از خود بپرسید این است که:

آسان ترین و راحت‌ترین کاری که اکنون می‌توانم انجام دهم چیست؟

چه چیزی می‌تواند در یافتن راه حل و یا بکارگیری آن به من کمک کند؟

چگونه متفاوت فکر کنم و از زاویه‌ای دیگری به مشکل نگاه کنم؟

اگر نمی‌ترسیدم اولین کاری که برای حل این مسئله انجام می‌دادم چه بود؟

برای مطالعه بیشتر: تأثیرات اعجاب‌انگیز پرسش‌گری

 

  1. پذیرای ایده‌های جدید باشید.

بسیاری از افراد بلافاصله در برابر ایده‌های جدید مقاومت می‌کنند. تجربه نشان داده که ما از تجربیات گاه دردناک یاد می‌گیریم که نباید در هر چیزی تغییر ایجاد کنیم. اما باید پذیرای ایده‌های جدید باشیم. الگوهای قدیمی را کنار بگذاریم و با راه حل‌های خلاقانه به نتیجه دلخواهتان نزدیک‌تر شویم.

 

  1. برای موفقیت‌هایتان جشن بگیرید!

فکر نکنید که موفقیت‌های شما تنها به خاطر سرنوشت، شانس یا شخص دیگری بوده‌اند. هرچه بیشتر ارزش موفقیت‌ها و دستاوردهایتان را بفهمید و آن‌ها را باور کنید، عزت نفس و اعتماد به نفس درونیتان را افزایش می‌دهید. پس کمی وقت بگذارید و دستاوردهای خود را، هر چقدر کوچک، ثبت کنید.

 

  1. توقع بیش از حد نداشته باشید!

خودتان را در انبوه کارهایی که باید انجام دهید، غرق نکنید تا احساس بدی به شما دست ندهد. این مشکل غالبا به دلیل عدم اعتماد به نفس است و در نتیجه شما به دنبال جلب رضایت بیش از حد هستید. نسبت به توانایی‌های خود واقع بین باشید؛ برای آنچه که باید تحویل دهید زمان بیشتری بخرید؛ و سپس آن را قبل از موعود تحویل دهید.

 

  1. نه گفتن را یاد بگیرید.

برای آن که مزیت اصلی سلف کوچینک را بفهمید، باید واقعاً نحوه نه گفتن را بیاموزید، باید سوالاتی از قبیل به چه کسی و کی باید نه بگویم را به درستی پاسخ دهید. هرچه بیشتر روی فرایند تغییر زندگی خود کار کنید، بیشتر می‌فهمید که بطور روزمره (و اغلب ناخودآگاه) چه قدر بله می‌گویید و درخواست‌هایی را قبول می‌کنید. این موارد ممکن است مانع بهره‌وری و موفقیت شما شوند. یکی از دلایلی اصلی که ما به موفقیت نمی‌رسیم این است که جای کم کردن یک فعالیت بیشتر به خودمان اضافه می‌کنیم. مثلا فکر کنید که چه فعالیت‌هایی را می‌توانید واگذار کنید یا به طور کامل از بین ببرید.

اگر می‌خواهید چگونه نه گفتن را بیاموزید، پیشنهاد میکنیم حتما به مقاله “مهارت نه گفتن” مراجعه کنید.

 

  1. بارتان را سبک کنید!

در سلف کوچینگ می‌آموزید مسئولیت اشتباهات و کاستی‌های خود را بر عهده بگیرید. مسئولیت پذیری و مالکیت، شما را به موقعیت مشخص و بهتری می‌رسانند و به معنای واقعی کلمه می توانند بار شما را سبک کند! هر چه مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشید، نقاط قوت و مهارت‌های برتر شما بهتر می‌درخشند و در نتیجه بهتر می‌توانید از آن‌ها برای دستیابی به موفقیت استفاده کنید.

 

چگونه سلف کوچینگ را تقویت کنیم؟

 

  1. مسئولیت پذیری دلسوزانه

برای افزایش احساس مسئولیت پذیری بر دو موضوع اساسی تمرکز کنید: آگاهی و پاسخگویی. تا زمان که از سلف کوچینگ استفاده کنید، مسئولیت پذیری به معنای پاسخگویی است. ارزیابی و مشاهده افکار و اعمال شما با بینشی متفاوت می‌تواند به افزایش پاسخگویی و تمایل برای ایجاد پیشرفت های بزرگتر منجر شود.

 

  1. کمتر کار کنید.

برای اینکه انرژی و زمان بیشتری داشته باشید، کمتر کار کنید! واقعا چطور می‌توان برای داشتن زمان بیشتر کار کمتری انجام داد؟ ما میتوانیم به جای صرف کردن زمان زیادی برای مسلط شدن بر کاری که به آن علاقه‌مند نیستیم در حوزه و یا زمینه‌ای ماهر شویم که استعدادش را داریم. یکی از سوالات عالی که می‌توانید از خودتان بپرسید این است که: “چه کسی می‌تواند برای من، کاری که اکنون انجام می‌دهم را بهتر انجام دهد؟”

 

  1. حداکثر زندگی را تجربه کنید.

هر چقدر در جنبه‌های عادی زندگی روزمره خود انرژی و نشاط بیشتری داشته باشید، برای کنترل فراز و نشیب‌ها و برطرف کردن موانع، آمادگی بیشتری دارید.

 

  1. قدرشناس باشید.

با سلف کوچینگ یاد می‌گیرید شکرگزار باشد تا هم در اوقات خوب و هم بد بدرخشید. قدرشناسی به ما این قدرت را می‌دهد تا در هر موقعیتی چیزهای خوب را پیدا کنیم و قوی‌تر از قبل رشد کنیم و به موفقیت برسیم.

 

  1. ارزش اصلی و درونی را دریابید.

در دنیای امروزی پیدا کردن ارزش اصلی و درونی یک کار در شرکت‌ها کمیاب شده است. قبل از شروع هر کاری از خود بپرسید: “این چه فایده ای دارد؟” تا ببنیند رسالت آن کار یا شغل چیست.

 

  1. تغذیه طبیعی

هر کسی راهی دارد تا انرژی خود را دوباره شارژ کند و مخزن خود را از سوختش پر کند. برای بعضی ها این طبیعت است، برای برخی دیگر کتاب یا موسیقی خوب است. هرچه که باشد، باید در برنامه شلوغ خود آگاهانه برای آن وقت بگذارید. لیستی از آن خود تهیه کنید و زمانی برای آنها را به طور هفتگی در تقویم خود تنظیم کنید.

 

  1. اهدافتان را تقسیم کنید.

کوچینگ، بزرگ است! اهدافتان را به مراحل کوچکی تقسیم کنید تا پروژه یا هدف شما امکان پذیرتر باشد. فراموش نکنید که احساس داشتن کارها و اهداف بزرگ و زیاد، به سکون و تعلل منجر می‌شود. چرخه حرکت میکرو Sarks ابزاری بسیار مناسب است. در دایره مرکزی ، هدفی را که می خواهید به آن برسید یادداشت کنید. “حرکت میکرو” یک عمل یا قدم کوچک است که می تواند در یک بازه زمانی بین ۵ ثانیه تا ۵ دقیقه انجام شود. هر قسمت از دایره شما یک توالی ۵ ثانیه تا ۵ دقیقه را نشان می دهد. اکنون در هر بخش، هدف را به شش عمل کوچکتر تقسیم کنید. هر اقدامی که انجام شود، شما را به هدفی که قصد دستیابی به آن را دارید نزدیکتر می‌کند.

 

  1. آغوشتان را به روی موفقیت باز کنید.

دائما تلاش کردن کار سختی به نظر میاید. در این راه ممکن است به نقطه و یا جایی برسید که هر کاری هم که بکنید به جوابی که می‌خواهید نرسید. این طور مواقع، این قانون را دنبال کنید: بایستید، سکوت کنید، آرام شوید و رها کنید! لحظه‌ای که این اتفاق بیفتد شما از اینکه چقدر راه حل‌های خوبی بر سر راه شما قرار می گیرند یا چه درهایی بدون تلاش باز می شوند و چه امکاناتی به طور ناگهانی در دسترس شما قرار میگیرند، شگفت زده میشوید. برای موفقیت دائما تلاش نکنید؛ گاهی استراحت کنید و اجازه دهید موفقیت به سمت شما بیاید.

 

چگونه سلف کوچینگ را تقویت کنیم؟

 

جمع بندی

سلف کوچینگ یا (self coachong) آن قدر ها هم کار سختی نیست! احتمالاً قبلاً هم بدون اینکه متوجه شوید این کار را انجام داده اید. سلف کوچینگ در واقع زمانی است که شما با خودآگاهی و تسلط بر احساسات درونی، باعث رشد شخصی و پرورش خود می‌شوید. بی‌شک همواره می‌توانید نظر کارشناسانه یک روانشناس یا یک کوچ را بپرسید، اما می‌توانید فقط به غریزه خود اعتماد کنید و خودتان قاضی شوید! از این گذشته، هیچ کس شما را بهتر از خودتان نمی‌شناسد. خودارزیابی به عنوان فرایندی در حال پیشرفت هیچ موردی ندارد. به عبارتی شما در یک مرحله از یک سفر بسیار طولانی به سمت خودسازی و پیشرفت هستید. در حقیقت، اگر مطمئن هستید که میتوانید اهداف و توانایی هایتان را بشناسید، یعنی با خودتان مشکلی ندارید و راحت هستید.

با تشکر از شما که وقت خودتان را برای مطالعه این مقاله صرف نمودید. اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی در خصوص دوره های آموزش کوچینگ فراکوچ را دارید، می‌توانید با مشاوران تیم فراکوچ در میان بگذارید.

سلف کوچینگ
    شما میتوانید فایل pdf این آموزش را از طریق لینک زیر دانلود کنید

دانلود PDF مقاله 

 

 

 

 

 

 

 

  • درخواست مشاوره

مشاوره آموزشی رایگان

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی مجموعه فراکوچ استفاده نمائید.

مشاوران آموزشی
موسسه فراکوچ
پاسخگوی شما هستند
[/section]

1/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه برای “سلف کوچینگ چیست؟

    • فرحناز فرامرزی نویسنده حوزه کوچینگ و روانشناسی گفته:

      سلام دوست عزیز بله؛ هز دو موزد یکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© 2024 • تمامی حقوق وبسایت متعلق به آکادمی فراکوچ میباشد.